Jak ocenia pan nowe przepisy pozwalające na wykreślenie firmy z rejestru VAT? Przypomnijmy, że taką możliwość wprowadziła obowiązująca od 1 stycznia nowelizacja ustawy o VAT. Urząd może wykreślić podatnika bez zawiadomienia go o tym.
Zdzisław Modzelewski, doradca podatkowy, partner w gww tax: To kontrowersyjne i słabo przemyślane rozwiązanie. Wątpliwości budzi szczególnie wykreślenie blisko 900 podmiotów (w trzy tygodnie) z powodu braku możliwości kontaktu z nimi. Nie wiadomo, na jakiej podstawie urząd uznaje, że z podatnikiem nie można się skontaktować. Czy wystarczą np. trzy nieodebrane połączenia telefoniczne, by wyrzucić firmę z rejestru bez powiadomienia jej o tym?
Przedsiębiorca może nawet nie wiedzieć, że został uznany za „nieistniejącego" podatnika. Takie działanie urzędu jest nieuczciwe, a jego skutki są nieprzewidywalne i mogą spowodować duży chaos. Poza tym zachowanie to jest niezgodne z dyrektywą VAT.
Dlaczego?
Dyrektywa wskazuje wprost, że państwo członkowskie ma zapewnić możliwość rejestracji podatników. Ponadto wszelkie uprawnienia (np. odliczenie VAT) i obowiązki podatnika VAT są niezależne od formalnego uznania jego statusu przez organy podatkowe. One zależą od faktu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT. Mamy na to wiele wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.