Hasan Zengin i jego córka Eylem z Istambułu są wyznawcami alewizmu, jednej z gałęzi islamu, różniącej się pod wieloma względami od islamu sunnickiego.
W momencie składania skargi do Trybunału w Strasburgu Eylem była w siódmej klasie szkoły państwowej i musiała chodzić na lekcje obowiązkowego w szkołach podstawowych i średnich przedmiotu kultura religijna i etyka. Ojciec bezskutecznie występował o zwolnienie córki z tych lekcji, podkreślając, że są wyznawcami alewizmu.
W skardze do Trybunału ojciec i córka zarzucili, że sposób prowadzenia tych obowiązkowych lekcji naruszał ich prawa zagwarantowane w art. 2 protokołu nr 1 europejskiej konwencji praw człowieka (prawo do nauki) i art. 9 (wolność myśli, sumienia i wyznania). Twierdzili, że nie był obiektywny, nie informował odpowiednio szczegółowo o innych religiach, nauka odbywała się z perspektywy sunnickiej interpretacji islamu i jego tradycji.
Art. 2 protokołu nr 1 nie zezwalana różnicowanie nauczania religii i innych przedmiotów. Nakazuje państwu poszanowanie przekonań rodziców, religijnych lub filozoficznych. Obowiązek ten jest tak szeroki, że obejmuje nie tylko treść edukacji i sposób jej prowadzenia, lecz również wykonywanie wszystkich funkcji wziętych na siebie przez państwo.Ze względu na naturalny obowiązek wobec swoich dzieci, rodzice – w pierwszej kolejności odpowiedzialni za ich edukację i wychowanie – mogą wymagać, aby państwo szanowało ich przekonania religijne i filozoficzne. Prawu temu ściśle odpowiada obowiązek zapewnienia korzystania i realizowania prawa do nauki. Tworzenie i planowanie programów należy w zasadzie do kompetencji państw. Rozwiązania w tym zakresie mogą w sposób uprawniony różnić się w zależności od kraju i okresu. Państwa mogą rozpowszechniać w szkołach państwowych obiektywne informacje lub wiedzę o charakterze bezpośrednio lub pośrednio filozoficznym. Rodzice nie mogą sprzeciwiać się ich obecności w programach szkolnych. W przeciwnym razie istniałoby zagrożenie sparaliżowania wszelkiego zinstytucjonalizowanego nauczania.
Przy wypełnianiu przyjętych na siebie funkcji w sferze edukacji i wychowania państwo musi dbać, aby informacja lub wiedza zawarta w programie były przekazywane w sposób obiektywny, krytyczny i pluralistyczny, umożliwiając uczniom rozwinięcie krytycznego myślenia o religii w atmosferze spokoju, wolnej od wszelkiego źle ulokowanego prozelityzmu. Państwu nie wolno prowadzić indoktrynacji, która może być uznana za brak poszanowania przekonań religijnych i filozoficznych rodziców. Jest to granica, której nie można przekroczyć.