Wyniki światowe wskazują na rozwiązania systemowe firm i postawy wyższej kadry zarządzającej jako kluczowe w budowaniu zaangażowania pracowników. W Polsce zaangażowanie buduje się bardziej bodźcowo na poziomie kierownik liniowy – pracownik i, jak pokazuje ranking narodowy, nie jest to rozwiązanie w pełni efektywne (polscy pracownicy są mniej zaangażowani niż średnia światowa).
W obu rankingach wysoko mieści się reputacja firmy w zakresie odpowiedzialności społecznej – to znacząca wskazówka dla przedsiębiorców, którzy stają przed decyzjami o zmniejszaniu kosztów w czasach kryzysu. Problem właściwego balansu życia prywatnego i zawodowego w obu przypadkach jest zauważany przez pracowników jako ważny, ale nie decydujący. To co wyróżnia polskich pracowników, to chęć pracy w firmach dających duże możliwości rozwojowe, wspierających współpracę i interdyscyplinarność oraz zgoda na znaczące, ale sprawiedliwe wynagrodzenie za osiągane wyniki. To charakteryzuje zazwyczaj młode zespoły zorganizowane projektowo lub procesowo i dobrze wróży na przyszłość.
[b]Czynniki o największym wpływie na zaangażowanie pracowników[/b]
[ramka][srodtytul]Ranking globalny[/srodtytul]
1. Wyższa kadra kierownicza poważnie interesuje się satysfakcją pracowników z pracy