Menedżerowie przyszłości w spódnicach

Publikacja: 08.03.2010 02:33

Menedżerowie przyszłości w spódnicach

Foto: Flickr

Sukcesów, które osiągnęły przez kilka, kilkanaście lat pracy zawodowej, mogą im pozazdrościć menedżerowie z dużo dłuższym stażem. Z okazji [link=http://www.rp.pl/temat/157734.html "target=_blank"]Dnia Kobiet[/link] wybraliśmy dziesięć wschodzących gwiazd polskiego biznesu – kobiet, które już zrobiły błyskotliwą karierę, a ze swym potencjałem i determinacją mają szansę na jeszcze większe osiągnięcia.

Być może to właśnie któraś z nich będzie kiedyś pierwszym polskim menedżerem na czele globalnego koncernu. Kandydatury do naszej listy, która jest ułożona w kolejności alfabetycznej, zgłaszali dziennikarze „Rzeczpospolitej” i Gazety Giełdy „Parkiet”. Kilka z nich jest zgodnych ze wskazaniami szefów znanych agencji executive search (Amrop, Egon Zehnder Int., Korn/Ferry Int., SpencerStuart, dk Executive Search), którzy rekrutują kandydatów na wysokie stanowiska menedżerskie. I z uwagą śledzą kariery młodych ambitnych kobiet. Tym bardziej że – jak zapewniają – przy wyborze do władz dużych firm nie ma dyskryminacji płci. Brakuje jedynie kandydatek.

Nie było natomiast problemów ze znalezieniem grona 30 uznanych polskich menedżerek. Większy kłopot był z wyborem czołowej dziesiątki. Dlatego poza stażem zawodowym (10 – 15 lat) wprowadziliśmy dodatkowe formalne limity – miejsce w zarządzie dużej firmy i maksymalnie trzy lata pracy na obecnym stanowisku. To sprawiło, że na naszej liście nie znalazły się np. Karina Wściubiak z Alchemii czy Beata Matecka z Business Consulting Group – obie z dłuższym stażem jako prezeski firm.

[srodtytul]Małgorzata Adamkiewicz,wiceprezes, dyrektor zarządzająca i współwłaścicielka Adamedu [/srodtytul]

Odpowiada za rozwój strategii operacyjnej dla Grupy Adamed łączącej już trzy spółki (Adamed, Polfę Pabianice i Agropharm) zatrudniające łącznie prawie 1700 osób.

Grupa zabiega teraz o zakup drugiej prywatyzowanej Polfy, Polfy Warszawa. Wcześniej pod kierunkiem Małgorzaty Adamkiewicz, jako dyrektora zarządzającego, spółka Adamed rozwinęła eksport do 22 państw.

Wiceprezes Adamedu, doktor nauk medycznych, rozwija też badania nad innowacyjnymi terapiami. W kontaktach z dziennikarzami bezpośrednia i komunikatywna, unika jednak pokazywania się publicznie.

[i]— b.ch.[/i]

[srodtytul]Magdalena Bartoś, dyrektor finansowa i członek zarządu Zelmera[/srodtytul]

Od 1 grudnia 2009 r. jest dyrektorem finansowym oraz członkiem zarządu największego w Polsce producenta drobnego sprzętu AGD. Do rzeszowskiej spółki przeszła ze stanowiska dyrektora kontrolingu PKN Orlen. Wcześniej w ramach koncernu była też zastępczynią dyrektora finansowego Mazeikiu Nafta i negocjowała zakup rafinerii przez PKN Orlen. Jak na 30-latkę jej kariera zawodowa robi duże wrażenie

– absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, przed przejściem do PKN Orlen pracowała w Ernst & Young (nie tylko w Polsce, ale także Niemczech i Holandii ) oraz w Deutsche Post.

[i]—p.m.[/i]

[srodtytul]Małgorzata Kołakowska, prezes ING Banku Śląskiego[/srodtytul]

Dotarła już na sam szczyt w ING Banku Śląskim, którym kieruje od stycznia tego roku. Kiedy odchodził poprzedni szef, wiadomo było, że Holendrzy z ING wybiorą menedżera z grupy. Małgorzata Kołakowska pobiła wszystkich konkurentów. Przez ostatnie dwa lata jako członek zarządu banku była odpowiedzialna za współpracę z dużymi korporacjami i instytucjami finansowymi. A to niezwykle wybredni i wymagający klienci. Koledzy z branży mówią o niej w samych superlatywach. Twierdzą, że jest profesjonalna do bólu, konkretna i ambitna. Przyszło jej zarządzać bankiem w trudnych czasach. Konkurenci twierdzą, że się sprawdzi.

[i]—el[/i]

[srodtytul]Olga Korolec, wiceprezes ds. komunikacji i marketingu ITI Neovision[/srodtytul]

Jesienią 2009 r. awansowała na stanowisko wiceprezesa operatora platformy cyfrowej „n”. Niedługo potem spółka wystartowała w Internecie z kontrowersyjną kampanią „czego boją się stare platformy”. Sama Olga Korolec nie boi się ani zmian, ani nowych pomysłów. Po studiach z marketingu i komunikacji we Włoszech pracowała w DDB Warszawa, Telekomunikacji Polskiej SA i zarządzała portfelem marek w Kompanii Piwowarskiej. Współpracownicy podziwiają jej energię, pomysłowość, pogodę ducha i poczucie humoru oraz zdecydowanie, które pomaga jej godzić karierę zawodową z wychowaniem trójki synów.

[i]—a.b.[/i]

[srodtytul]Monika Morali-Efinowicz, dyrektor zarządzająca Advent International w Polsce[/srodtytul]

Od dwóch lat kieruje warszawskim biurem funduszu private equity Advent International. Szefowie konkurencyjnych funduszy działających w Polsce mówią, że odkąd przejęła stery firmy, Advent stał się jeszcze bardziej znaczącym graczem na rynku. Niedawno nabył ponad 85 proc. pozostających w obrocie akcji WSiP. – Jest profesjonalna, rzeczowa i skuteczna, a jednocześnie bardzo miła – wylicza jej zalety jeden z naszych rozmówców. Do funduszu dołączyła już w 2005 r. Brała udział w wielu transakcjach w regionie, m.in. w wykupie polskiej firmy Kamax, przy równoczesnym przejęciu niemieckiego konkurenta Keystone Bahntechnik.

[i]—nch[/i]

[srodtytul]Marzena Piórko,wiceprezes Kompanii Piwowarskiej[/srodtytul]

Oficjalnie stanowisko wiceprezesa Kompanii Piwowarskiej ds. sprzedaży i dystrybucji obejmie za tydzień. Jest jedną z głównych autorek sukcesu tej firmy. W ciągu ostatnich lat Kompania, z którą związana jest od 1997 r., wyrosła na lidera polskiego rynku piwa. 39-letnia Piórko zaczynała jako kierownik ds. rozwoju sprzedaży w Tyskich Browarach Książęcych. Po ich połączeniu z Lech Browary Wielkopolskie w 1999 r. odpowiadała za regionalną sprzedaż i marketing. Trzy lata temu awansowała na stanowisko dyrektora ds. operacyjnych Kompanii. Nowa wiceprezes jest absolwentką Śląskiej Międzynarodowej Szkoły Handlowej.

[i]—bd[/i]

[srodtytul]Sylwia Pyśkiewicz,dyrektor zarządzająca Loyalty Partner Polska [/srodtytul]

Od ponad roku jest w zarządzie spółki, która wprowadza w Polsce najpopularniejszy w Europie multipartnerski program bonusowy Payback. Sylwia Pyśkiewicz jest odpowiedzialna za kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia kwestie związane ze sprzedażą i marketingiem programu. Wcześniej pracowała przez 12 lat na stanowiskach związanych z zarządzaniem i marketingiem w dużych sieciach handlowych, głównie za granicą. Ostatnio była menedżerem ds. międzynarodowych projektów w Tesco. Partnerzy biznesowi i współpracownicy chwalą jej zdecydowanie, entuzjazm i umiejętność współpracy z innymi.

[i]—a. b.[/i]

[srodtytul]Wioletta Rosołowska, członek zarządu koncernu Tchibo [/srodtytul]

Jej najmocniejsze strony to – jak sama mówi – myślenie strategiczne i szybkość podejmowania decyzji. Od ponad dwóch lat jest członkiem zarządu Tchibo, w którym odpowiada za biznes koncernu w Europie Środkowo-Wschodniej i Turcji. 45-letnia Rosołowska w kawowym gigancie pracuje od 1993 r. Zaczynała od [link=http://kariera.pl]pracy[/link] w dziale marketingu Tchibo Warszawa, aby po kilku awansach w 2001 r. wspiąć się na stanowisko dyrektora zarządzającego tej spółki. Ukończyła dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. W 2009 r. „Financial Times Deutschland” zaliczył ją do 25 najbardziej wpływowych kobiet w niemieckim biznesie.

[i] —b.d.[/i]

[srodtytul]Anna Rulkiewicz-Kaczyńska,prezes grupy medycznej Lux Med [/srodtytul]

Ma opinię osoby wyjątkowo ambitnej. Od prawie trzech lat kieruje największą grupą sieci prywatnych centrów medycznych w Polsce. W tym czasie przyłączyła do niej m.in. przychodnie TP Med i Promedis. Annie Rulkiewicz udało się zintegrować w całość siedem niezależnych firm, które obecnie działają jako jedna grupa. I to w bardzo szybkim czasie. Dziś pod opieką zarządzanej przez nią firmy jest ponad milion pacjentów i 94 placówki. Teraz szefowa Lux Medu przygotowuje się do uruchomienia szpitala chirurgii jednego dnia i snuje już kolejne plany; za dwa, trzy lata chce otworzyć szpital wieloprofilowy.

[i]—ola[/i]

[srodtytul]Iwona Sroka, prezes Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych[/srodtytul]

Kariera Iwony Sroki rozwija się niemal podręcznikowo. Skończyła studia na SGH, a później obroniła doktorat na tej uczelni. Po dziewięciu latach pracy na warszawskiej giełdzie, ostatnio jako dyrektor biura promocji, w zeszłym roku została szefową Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, kluczowej spółki dla rynku kapitałowego. – Dynamiczna, kreatywna, dobrze przygotowana merytorycznie. Przez kilka lat naszej współpracy nigdy mnie nie zawiodła – mówi Wiesław Rozłucki, były prezes GPW. – Iwona Sroka to wschodząca gwiazda rynku kapitałowego. Bardzo szybko odnalazła się w nowej roli – dodaje Ludwik Sobolewski, szef GPW.

[i] —w.i.[/i]

[ramka][b][link=http://www.rp.pl/temat/157734.html]Nowa moda - kwiaty na Dzień Kobiet dostarczane do biura[/link][/b][/ramka]

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację