Produkcja w zastoju

Rozmowa: Andrzej Rasiński prezes Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego

Publikacja: 26.04.2012 04:25

Andrzej Rasiński

Andrzej Rasiński

Foto: Rzeczpospolita

Jaka jest kondycja branży obuwniczej w naszym kraju?

Podwyższenie VAT na obuwie dziecięce spowodowało zmniejszenie popytu. Generalnie w I kwartale wśród producentów widać pewien zastój. Spadają zamówienia producentów na dostawy komponentów i materiałów. To wynika z pewnej ostrożności. W zeszłym roku lato było mokre, a zima ciepła. Handel został z dużymi zapasami obuwia. To odbija się na bieżących zamówieniach. Z drugiej strony wszystko drożeje i klientom zostaje mniej pieniędzy w portfelach, co także może się przekładać na mniejsze zakupy.

W kolejnych miesiącach spodziewa się pan ożywienia? Agencje badawcze przewidują wzrost wartości rynku.

To nie oznacza, że Polacy zaczną kupować większą liczbę par obuwia. Wzrost wartości może wynikać z podnoszenia cen towarów. Faktem jest, że w przypadku obuwia dziecięcego obserwujemy spadki sprzedaży. W przypadku butów dla dorosłych dużo zależeć będzie od pogody. Poza tym nawet jeśli konsumpcja wzrośnie, to na pierwszy ogień pójdą zapasy z poprzednich okresów, co wcale nie musi się przełożyć na wzrost produkcji w tym roku. Trzeba pamiętać, że ponad 80 proc. krajowej sprzedaży to obuwie z importu. Należy również wspomnieć, że rynek niemiecki, który jest dużym odbiorcą naszych butów, też w zeszłym roku miał słabą sprzedaż i został z zapasami.

Jakie są podstawowe rodzaje ryzyka branży?

Główne to ograniczony dostęp do finansowania działalności.

—rozmawiał Andrzej Kazimierczak

Jaka jest kondycja branży obuwniczej w naszym kraju?

Podwyższenie VAT na obuwie dziecięce spowodowało zmniejszenie popytu. Generalnie w I kwartale wśród producentów widać pewien zastój. Spadają zamówienia producentów na dostawy komponentów i materiałów. To wynika z pewnej ostrożności. W zeszłym roku lato było mokre, a zima ciepła. Handel został z dużymi zapasami obuwia. To odbija się na bieżących zamówieniach. Z drugiej strony wszystko drożeje i klientom zostaje mniej pieniędzy w portfelach, co także może się przekładać na mniejsze zakupy.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Cła, czyli tam i z powrotem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Unijne miliardy na zbrojenia. Znów strzelimy sobie w stopę?
Opinie Ekonomiczne
Michał Szułdrzyński: Dbajmy o ludzi, nie duśmy innowacji
Opinie Ekonomiczne
Grzegorz W. Kołodko o wyborach: Jak wygrać przyszłość
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: AI wywróci do góry nogami rynek reklamowy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont