Rynek będzie się rozwijał

Bartosz Baca, ekspert ds. lotnictwa

Publikacja: 20.09.2012 02:00

Bartosz Baca

Bartosz Baca

Foto: Archiwum

"Rz": Jaka jest kondycja rynku lotnictwa biznesowego w Polsce?

Nasz rynek, w porównaniu np. z rynkiem niemieckim, jest dużo słabiej rozwinięty. Ma to bezpośredni związek z poziomem zamożności Polaków.  Im więcej dużych firm w kraju, tym więcej statków powietrznych w Polsce i operacji lotniczych.

Lotnictwo General Aviation, którego częścią jest lotnictwo biznesowe, obecnie rozwija się na małych lotniskach aeroklubowych i 11 dużych lotniskach komunikacyjnych.

Jaka jest przyszłość rynku?

Zgodnie z prognozami cały ruch lotniczy ma rosnąć. Poziom, jaki obecnie osiągnęły linie lotnicze w Niemczech, mamy osiągać w roku 2035. Analogicznie będzie rosnąć ruch biznesowy. Trudno o konkretne liczby. To zbyt mały segment rynku, by ktokolwiek zajmował się przygotowywaniem dokładnych prognoz.

Małe samoloty dalej pozostaną na głównych lotniskach?

W najbliższej przyszłości tak. Przepustowość portów lotniczych jest wystarczająca. Z czasem to jednak będzie się zmieniać. Obsługa związana ze startem i lądowaniem małego samolotu zajmuje tyle samo czasu, co dużego Boeinga. Jest on jednak lżejszy i przywozi mniej pasażerów niż samolot używany w ruchu regularnym, co oznacza mniejsze wpływy do kasy portów. Wraz ze wzrostem ruchu liniowego ruch samolotów prywatnych będzie przenoszony na mniejsze, sąsiadujące lotniska, np. takie jak Kosakowo w Gdyni.

"Rz": Jaka jest kondycja rynku lotnictwa biznesowego w Polsce?

Nasz rynek, w porównaniu np. z rynkiem niemieckim, jest dużo słabiej rozwinięty. Ma to bezpośredni związek z poziomem zamożności Polaków.  Im więcej dużych firm w kraju, tym więcej statków powietrznych w Polsce i operacji lotniczych.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody