Morawski: Pasek z Hożej

Czy rozproszona produkcja, tak jak rozproszona wiedza, mogą stać się znakiem nowych czasów? Nie wiem, ale byłoby to przyjemny trend

Publikacja: 16.11.2012 19:05

Morawski: Pasek z Hożej

Foto: ROL

Ostatnio pękł mi pasek. Podążając za radą małżonki, zamiast udać się do jednego z kilku wielkich centrów handlowych, udałem się na ulicę Hożą 42 w Warszawie, gdzie istnieje mały zakład rymarski, działający od lat 80. XIX wieku. Kupiłem ładny pasek z dobrej skóry w całkiem przystępnej cenie. A przy okazji niska pani w fartuchu uświadomiła wysokiemu ambitnemu ekonomiście, że jego wiedza o tym jak dobrze zapinać pasek i układać szlufkę jest zasadniczo żenująco niska.

Bardzo przyjemna wizyta. Szkoda, że takie małe zakłady znikają... Ale moment, czy rzeczywiście znikają? Może jest szansa na ratunek.

W jednym z ostatnich wydań „Rzepy" Hubert Salik zamieścił bardzo inspirujący tekst, o tym, jak upowszechnienie dostępu do informacji dewaluuje wartość wiedzy. Jest jednak i druga strona tego medalu – dostęp do wiedzy staje się powszechny, co daje masom ludzi możliwość awansu edukacyjnego. Ponad 80 proc. użytkowników Internetu poprzestaje zapewne na przeglądaniu newsów o biustach modelek i awanturach politycznych, ale pewna część wykorzystuje kanały informacji do pogłębiania wiedzy.

Niektórzy twierdzą, iż podobna rewolucja, co w systemie dystrybucji informacji, dokonuje się w przemyśle. Mówi się często o trzeciej rewolucji przemysłowej, której istota polega na znacznym zmniejszeniu kosztów produkcji przy jednoczesnym zwiększeniu możliwości dopasowania produktów do potrzeb klientów. Produkcja stanie się bardziej rozproszona, podobnie jak wiedza – produkt zbliża się do odbiorcy.

Symbolem tej rewolucji mają być np. drukarki 3D, które pozwalają na – dosłownie – na drukowanie przedmiotów z cieniuteńkich warstw materiałów. Na razie technologia ta nie wychodzi poza małe przedmioty, jednak kierunek jest taki, że wielkie fabryki wytwarzające tysiące identycznych produktów mają rzekomo odejść do lamusa, a na ich miejsce powstawać mają mniejsze zakłady będące bliżej odbiorcy. Byłaby to forma „demokratyzacji" produkcji, bo przy mniejszych kosztach stałych, tworzenie zakładów byłoby łatwiejsze, a przenoszenie całych fabryk do krajów oferujących tylko tanią siłę roboczą traciłoby sens.  Rosłyby szanse na zmniejszanie nierówności społecznych

Gdybym tak jak pasek na Hożej mógł kupować inne produkty – stworzone specjalnie dla mnie, pod mój gust, moje rozmiary, moje widzimisię, przez ludzi, których znam – i to wszystko miałoby ekonomiczny sens, byłby to prawdziwy skok na przód.  Czy to możliwe? Ludzie rzadko identyfikowali ex ante wielkie trendy gospodarcze, należy więc traktować te wizje z dużą dozą sceptycyzmu. Ale warto się temu trendowi przyglądać.

Ignacy Morawski, główny ekonomista Polskiego Banku Przedsiębiorczości, publicysta

Ostatnio pękł mi pasek. Podążając za radą małżonki, zamiast udać się do jednego z kilku wielkich centrów handlowych, udałem się na ulicę Hożą 42 w Warszawie, gdzie istnieje mały zakład rymarski, działający od lat 80. XIX wieku. Kupiłem ładny pasek z dobrej skóry w całkiem przystępnej cenie. A przy okazji niska pani w fartuchu uświadomiła wysokiemu ambitnemu ekonomiście, że jego wiedza o tym jak dobrze zapinać pasek i układać szlufkę jest zasadniczo żenująco niska.

Pozostało 80% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację