Uzasadniano tam, że pieniądze nie są barierą, a świetne pomysły realizowane przed świetne zespoły zawsze znajdą finansowanie, tym bardziej że unijne instytucje – takie jak EIT, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) – zwiększają podaż tych środków.
Największą barierą jest jakość zespołu i dostęp do odpowiedniej sieci relacji. Dlatego planowane przez EIT działania można opisać jako „mądre pieniądze", czyli takie finansowanie różnych faz tworzenia i rozwoju firmy, że pieniądze są połączone ze szkoleniami dla przedsiębiorców i z działaniami, które mają otworzyć drzwi do inwestorów i klientów.
Co zatem jest kluczowe, aby odnieść sukces, czyli stworzyć nową polską firmę innowacyjną, która odniesie międzynarodowy sukces? Trzy rzeczy: zweryfikowany pomysł, właściwy zespół, który ma odpowiednie kompetencje i odpowiedni międzynarodowy kapitał relacji. Na końcu są pieniądze od inwestora lub od klientów.
Jeżeli w Polsce chcemy stworzyć ekosystem wspierający tworzenie innowacyjnych firm, które potem mają odnieść międzynarodowe sukcesy, musimy się zastanowić w jakim stopniu zapewnimy właściwe wsparcie każdego z tych etapów.
Po pierwsze, kto ma zweryfikować pomysł. To powinien być przedsiębiorca (lub przedsiębiorca, który ma trochę wolnego czasu i pieniędzy, czyli anioł biznesu), który ma znaczące osiągnięcia biznesowe w danym obszarze lub naukowiec o międzynarodowej reputacji. Pozyskanie opinii przedsiębiorcy ma przewagę nad opinią naukową, ponieważ przedsiębiorca może ocenić potencjał do komercjalizacji innowacji oraz zostać później inwestorem w firmie, która będzie rozwijała ten produkt.