Ci, którzy znają specyfikę nadzoru finansowego, wiedzą, że nadzór ten to wyjątkowa i bardzo trudna sztuka korzystania z przewidzianych przez przepisy prawa instrumentów nadzorczych w umiejętny sposób. Tymczasem właśnie szykowane jest bardzo szkodliwe dla stabilności systemu finansowego pozbawienie nadzorcy jednego z węzłowych instrumentów – czyli rekomendacji nadzorczych. Nie można stać wobec tego zagrożenia obojętnie.
Ministerstwo Finansów skierowało w dniu 18 lipca tego roku do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym, w którym przewidziane jest m.in. uchylenie art. 137 ust. 5 ustawy – Prawo bankowe, która to regulacja uprawnia Komisję Nadzoru Finansowego do wydawania rekomendacji dotyczących dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania bankami. Rekomendacje te, które w trwały sposób wpisały się już w architekturę polskiego rynku finansowego i tworzenie relacji pomiędzy instytucjami finansowymi nadzorowanymi przez KNF, stanowią jeden z tzw. miękkich sposobów oddziaływania nadzorcy na funkcjonowanie rynku finansowego.
Wydawanie rekomendacji ma szczególne znaczenie dla poprawnego i efektywnego wykonywania nadzoru finansowego w czasach trwających już od 2008 r. turbulencji na rynkach finansowych
Rekomendacje jak komunikaty
Wydawanie rekomendacji ma szczególne znaczenie dla poprawnego i efektywnego wykonywania nadzoru finansowego w czasach trwających już od 2008 roku turbulencji na rynkach finansowych, a to oznacza, że planowane pozbawienie KNF tego uprawnienia miałoby nastąpić w momencie najgorszym z możliwych.
Dlaczego zatem możliwość wydawania przez KNF „miękkich" rekomendacji jest współcześnie tak ważna? Otóż istota tego zagadnienia sprowadza się do kształtu funkcjonującego w Polsce systemu prawa powszechnie obowiązującego. KNF jako organ gospodarczej administracji państwa działa wyłącznie na podstawie przepisów prawa (zasada legalizmu), a nadto przeprowadza postępowania na podstawie przepisów procedury administracyjnej, mającej wysoce sformalizowany charakter. Z drugiej strony, ustawa – Prawo bankowe zawiera szereg przepisów nieostrych, które wprowadzone zostały po to, aby ułatwić trudną sztukę prowadzenia nadzoru finansowego, a które zawierają w sobie element uznaniowości (np. występowanie takich nieostrych przesłanek jak „rękojmia ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem", która odnosi się zarówno do kandydatów na członków zarządu banku, jak i nawet do potencjalnych akcjonariuszy banku).