Reklama
Rozwiń

Znowu o ludzkiej fali

Zeszłotygodniowy felieton kończyłem stwierdzeniem, że prędzej niż nam się wydaje, Polska może stać się krajem przyciągającym imigrantów, a nie jest na to przygotowana ani gospodarczo, ani kulturowo, ani mentalnie.

Publikacja: 09.09.2015 21:00

Witold M. Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce, profesor Politechniki Warszawskiej

Witold M. Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce, profesor Politechniki Warszawskiej

Foto: Rzeczpospolita

Minął tydzień, imigranci stali się tematem numer jeden nie tylko w naszych mediach, ale nawet – o dziwo – w zajętej zazwyczaj tylko rozgrzebywaniem własnego podwórka polskiej polityce. Jest też głównym tematem Forum Ekonomicznego w Krynicy, w którym uczestniczę. Ale to, co o sprawie syryjskich uchodźców zaczęliśmy mówić, jeszcze silniej pokazuje, jak bardzo jesteśmy nieprzygotowani do zmierzenia się z problemem imigracji.

Nieprzygotowanie gospodarcze oznacza obawy, że przyjazd imigrantów będzie dla naszej gospodarki głównie obciążeniem. Że nie znajdą oni żadnej pracy, ale będą latami żyć z zasiłków, lokując się w swoich gettach. Obawy takie można zrozumieć – w końcu od dwóch dekad nie potrafiliśmy poradzić sobie z problemem strukturalnego bezrobocia licznej grupy Polaków, a nasz system edukacyjny nie był w stanie pomóc wielu ludziom w zwykłym przekwalifikowaniu się (mimo góry unijnych pieniędzy wydawanych na – często niezbyt wiele warte – szkolenia dla bezrobotnych).

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Opinie Ekonomiczne
Czas ucieka. UE musi znaleźć sposób na rosyjskie aktywa
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Ustawa schronowa, czyli tworzenie prawa do poprawy
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: USA zostawiają w biedzie swoich obywateli. To co mają dla UE?
Opinie Ekonomiczne
Bartłomiej Sawicki: Rachunki za prąd „all inclusive” albo elastyczne taryfy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Pałac Prezydencki domem biesiadnym? Pomysł na biznes pod słynnym żyrandolem