Paweł Rożyński: AI wywróci do góry nogami rynek reklamowy

Za każdym nowym trendem i przełomową technologią wędrują wielkie pieniądze. Sztuczna inteligencja przyniesie rewolucję także w reklamie internetowej i jest zagrożeniem dla Google’a.

Publikacja: 27.05.2025 04:06

Paweł Rożyński: AI wywróci do góry nogami rynek reklamowy

Foto: Adobe Stock

Chatboty AI, jak ChatGPT, Gemini czy Perplexity, podbijają świat i funkcjonowanie bez nich powoli staje się trudne do wyobrażenia. To rewolucja na miarę, jeśli nie wynalezienia koła, to przynajmniej telewizji.

Czytaj więcej

AI jak słup ogłoszeniowy? Reklamę w sieci czeka rewolucja

ChatGPT firmy Open AI wspieranej przez Microsoft ma już około 600 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, zaś Gemini Google, jak ujawnił na niedawnym I/O 2025 prezes koncernu Sundar Pichai, 400 mln. Co ciekawe, jeszcze w październiku 2024 roku użytkowników było 30 mln, co pokazuje, jak wielka dokonuje się zmiana w sposobie wyszukiwaniu wszelakich informacji, w tym – co najważniejsze z punktu widzenia reklamodawców – na temat produktów i usług. Reklamy i płatne linki pojawią się wkrótce w wyszukiwaniach i odpowiedziach chatbotów.

Jak zmieni się wyszukiwarka Google’a?

To odmieni reklamę internetową, w której jako pośrednik wyjątkowo mocną pozycję zajmuje koncern Google i jego wyszukiwarka. Nic dziwnego, że wyszukiwanie w sieci określa się wręcz „googlaniem”. W efekcie reklamy związane z działaniem wyszukiwarki odpowiadają aż za 56 proc. przychodów grupy, a te wyniosły w I kwartale 90 mld dol. i dotąd dynamicznie rosły. Według Statcounter Global Stats w kwietniu br. udział Google’a w rynku wyszukiwarek wynosił 89,66 proc. Konkurentów dzieli od niego nadal przepaść.

Czytaj więcej

Zagrożone Google. Nowy sposób wyszukiwania w internecie

Ale zbliża się koniec tradycyjnych wyszukiwarek, co może oznaczać kres dominacji Google’a. A to za sprawą chatbotów innych firm, będących de facto dużo lepszymi wyszukiwarkami, podającymi skondensowane informacje zamiast linków do artykułów. Google broni się, wprowadzając sztuczną inteligencję do swojej wyszukiwarki w ramach funkcji Al overview, w Polsce działającej jako „Przegląd od AI”. Nad wynikami wyszukiwania w postaci linków pojawiają się zwięzłe odpowiedzi na zapytania użytkowników. Treści marketingowe pojawią się również w AI Mode, ogłoszonej właśnie przez Google nowej funkcjonalności. Działania te niosą jednak spore ryzyka.

Czytaj więcej

Zagrożone Google. Nowy sposób wyszukiwania w internecie

Zwrócił na nie uwagę choćby dyrektor ds. technicznych firmy Meta Andrew Bosworth. Pytał, czy Google jest gotowe podważyć i kanibalizować „jeden z najbardziej udanych modeli biznesowych, jeśli nie najbardziej udany model biznesowy wszech czasów”.

Rewolucja w reklamie. Czas asystentów AI

A to dopiero początek wielkiej reklamowej rozgrywki. Sztuczna inteligencja doprowadzi do pojawienia się na wielką skalę tzw. asystentów AI z zaawansowanymi funkcjami rozpoznawania obrazu i mowy oraz całą wiedzą ludzkości w zasięgu ręki. Taki cyfrowy towarzysz człowieka zrobi właściwie wszystko: znajdzie potrzebne informacje, zarezerwuje stolik w restauracji (i zapłaci), opowie o mijanym zabytku czy zabawi dzieci. Asystenci AI mogą być kluczowymi pośrednikami reklamy.

Paradoksalnie utrata przez Google’a tak dominującej pozycji w internetowej reklamie nie byłaby jedynie dlań złą wiadomością. Koncern zyskałby bezcenny argument w licznych procesach antymonopolowych.

Chatboty AI, jak ChatGPT, Gemini czy Perplexity, podbijają świat i funkcjonowanie bez nich powoli staje się trudne do wyobrażenia. To rewolucja na miarę, jeśli nie wynalezienia koła, to przynajmniej telewizji.

ChatGPT firmy Open AI wspieranej przez Microsoft ma już około 600 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, zaś Gemini Google, jak ujawnił na niedawnym I/O 2025 prezes koncernu Sundar Pichai, 400 mln. Co ciekawe, jeszcze w październiku 2024 roku użytkowników było 30 mln, co pokazuje, jak wielka dokonuje się zmiana w sposobie wyszukiwaniu wszelakich informacji, w tym – co najważniejsze z punktu widzenia reklamodawców – na temat produktów i usług. Reklamy i płatne linki pojawią się wkrótce w wyszukiwaniach i odpowiedziach chatbotów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Grzegorz W. Kołodko o wyborach: Jak wygrać przyszłość
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Opinie Ekonomiczne
Nie ma darmowej energii. Każda megawatogodzina ma przyrodniczą cenę
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: A więc wojna. Donald Trump zadaje cios Europie
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Wojtyna: Uważajmy! Nowy prezydent wskaże nowego prezesa NBP
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Opinie Ekonomiczne
Mikołaj Fidziński: Platformo, chwalić też się trzeba umieć
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont