Krajowy Plan Odbudowy (KPO) jest częścią nadzwyczajnej inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) oraz Rady Europejskiej w reakcji na obecny światowy kryzys zdrowotny i oczekiwane duże globalne zmiany technologiczne i klimatyczne. Podstawowy cel tej inicjatywy to odbudowa gospodarek krajów członkowskich UE po kryzysie wywołanym pandemią, a głównie podtrzymanie rozwoju gospodarczego w perspektywie kilku najbliższych dziesięcioleci. KE i Rada zabiegają więc o przyjęcie dobrej strategii wyjścia z kryzysu i budowy odporności na przyszłe zagrożenia, bazującej w dużym stopniu na polityce gospodarczej na rzecz transformacji w dwóch kluczowych obszarach – cyfryzacji oraz Zielonym Ładzie.
Sformułowanie celów to tylko stosunkowo drobna część każdego programu gospodarczego. Główna część to sformułowanie metod realizacji celów i sposobów finansowania przyjętych metod. Dla porównania znany w Polsce rządowy program strategii stabilności i rozwoju miał dobre cele, ale nie miał pokazanych ani metod ich realizacji, ani sposobów finansowania. Natomiast unijna inicjatywa ma i jedno, i drugie. Jest zatem pełnokrwistym, dobrze zaprojektowanym programem.
Podstawowe fakty
Krajowy Plan Odbudowy, nazywany przez Komisję Next Generation EU Fund, ma być wykorzystany do sierpnia 2026 r. KE proponuje, by Polska na realizację jego celów otrzymała 23,9 mld euro dotacji i około 32 mld euro nisko oprocentowanego kredytu. Same dotacje, a tylko ich dotyczy przedstawiony już KPO, to 0,8 proc. PKB rocznie. Zatem wpływ nowego projektu UE na ogólne wydatki inwestycyjne Polski będzie zauważalny, ale ograniczony.
Ogólne wydatki inwestycyjne to teraz 17 proc. PKB, z czego na polski sektor prywatny przypada 10–12 proc. PKB, a prywatny zagraniczny 2–3 proc. PKB. Wydatki publiczne to 3 proc. PKB plus środki unijne budżetowe – 2 proc. PKB. Przez pięć lat KPO dotyczyć będzie zatem 4–5 proc. wszystkich wydatków inwestycyjnych lub jednej piętnastej inwestycji prywatnych, krajowych i zagranicznych.
Sposób wydawania tych pieniędzy jest dość sztywno narzucony krajom członkowskim przez KE i RE. Także przedstawione przez rząd RP indywidualne projekty wymagają zgody KE i RE. Taka zewnętrzna kontrola daje szansę, że ostateczny wybór projektów przyjętych do realizacji będzie dobry pod względem jakości i metod realizacji.