Zdecydowanie tak. Drugim ważnym elementem programu platform startowych jest budowa ekosystemu wsparcia innowacji w Polsce wschodniej. Powstają tam partnerstwa parków naukowo-technologicznych, inkubatorów, uczelni, dużym firm. Jeśli te partnerstwa się ugruntują i utrzymają , będą stanowić trwałą wartość dla gospodarki na obszarze Polski Wschodniej.
Jednak nawet dobrze rokujące start-upy to i tak wielka niewiadoma?
To prawda, dlatego docelowo chcielibyśmy dojść do modelu z powodzeniem stosowanego przez amerykańską agencję DARPA. Chodzi o możliwość przerwania dotowania prac jeśli widać, że dalej projekt przestaje rokować rynkowo. Aktualnie problemem jest to, że jak ktoś dostanie dotację, to musi projekt skończyć i rozliczyć. W kontekście start-upów takie podejście ma bardzo duże znaczenie, bo zależy nam na finansowaniu sensownych projektów z szansą wejścia na rynek.
Z kolei w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) zajmujecie się modnym ostatnio tematem sukcesji firm rodzinnych dzieląc dotacje na szkolenia i doradztwo w tym zakresie?
POWER to program elastycznie reagujący na potrzeby społeczno-gospodarcze. Takim problemem jest niewątpliwie starzenie się twórców polskich firm i utrudnienia prawne i psychologiczne w przekazaniu zarządzania następcom. Należy pamiętać, że sukcesja to nie tylko kwestia rodziny, ale całej firmy – w tym pracowników i współpracowników. W firmach rodzinnych w Polsce zatrudnionych jest ok. 1,5 mln osób. To pokazuje jak ważną kwestią jest sukcesja w kontekście utrzymania miejsc pracy. Obecnie około 30 proc. polskich firm rodzinnych ma ponad 20 lat. Do tej pory kwestia sukcesji nie była raczej postrzegana jako problem, natomiast w tej chwili jest to wręcz problem pierwszoplanowy. W momencie śmierci właściciela jednoosobowej firmy przestaje ona istnieć. W czwartym kwartale tego roku zaoferujemy wsparcie doradcze i szkoleniowe, które ma pomóc przedsiębiorcy przygotować się do sukcesji. Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie sprawy jak czasochłonny i pracochłonny jest to proces. Nie można też zapominać o aspektach psychologicznych – mamy bowiem do czynienia z przedsiębiorstwem zbudowanym nie tylko na relacjach zawodowych, ale również, a może przede wszystkim, na relacjach rodzinnych, gdzie sfera prywatna bardzo mocno oddziałuje na funkcjonowanie firmy. Chcemy doprowadzić do sytuacji, aby we współpracy z nami powstał plan sukcesji, który właściciel będzie mógł wdrożyć.
Często właściciele firm rodzinnych to osoby o konserwatywnym podejściu do biznesu, a jeśli chcemy skierować gospodarkę na innowacyjne tory, to musi nastąpić wymiana pokoleniowa. W firmach rodzinnych potrzebni są menedżerowie, którzy potrafią wdrażać innowacje. Temat jest na czasie, na ukończeniu są prace nad ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Nasze działania są tu komplementarne z działaniami Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Chcecie nie tylko finansować dotacjami inwestycje firm, ale też pełnić rolę centrum doradztwa, inspiracji i informacji. Stąd powołanie centrum rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw?
Centrum rozwoju MŚP to marka, pod którą chcemy skupić wszystkie nasze działania szkoleniowe, doradcze i networkingowe. Realizujemy dużo takich działań, a teraz chcemy je zaoferować przedsiębiorstwom w sposób uporządkowany, komplementarny do dotacji. Badania pokazują, że tzw. smart money jest dla rozwoju firm równie ważne jak pieniądze. Dlatego uruchamiamy takie programy jak np. Akademia Menedżera MŚP czy Akademia Menedżera Innowacji. Chcemy, aby pomoc PARP dla firm opierała się na dwóch filarach. Pierwszy to pieniądze, a drugi to szkolenia, doradztwo i pomoc w nawiązywaniu relacji biznesowych.
Niedawno powstała też Rada Programowa ds. Kompetencji. Ma ona być częścią systemu, który zniweluje niedopasowanie kompetencyjne pracowników do potrzeb przedsiębiorców?
Nawet najlepszy program nauczania nie nadąży za zmieniającymi się potrzebami rynku pracy. Stąd problem niedopasowania kompetencji. Nie oznacza to jednak, że nie należy w tym obszarze podejmować działań. Wręcz przeciwnie - od wielu lat obserwujemy niedostateczny przepływ informacji od przedsiębiorców do instytucji szkoleniowych i edukacyjnych. Naszym zadaniem jest udrożnić ten kanał komunikacji i zbudować platformę współpracy, gdzie przedstawiciele rządu, organizacji pracodawców i przedsiębiorców oraz instytucji szkoleniowych i edukacyjnych będą mogli ze sobą rozmawiać o tym, jakie kompetencje są potrzebne w perspektywie najbliższych kilku lat i co można zrobić, żeby wspierać ich rozwój. W rezultacie chcielibyśmy możliwie minimalizować niedopasowanie kompetencyjne i skrócić czas potrzebny pracodawcy na pozyskanie i wdrożenie pracownika do swoich obowiązków. Istotną rolę w konstruowaniu modelu kooperacji szkolnictwa z przedsiębiorcami odgrywać będzie system rad ds. kompetencji. Takie systemy działają w innych krajach od Wielkiej Brytanii po Australię i się sprawdzają. Rady sektorowe tworzą się oddolnie. Nie tworzy ich państwo, ale stowarzyszenia, organizacje branżowe, pracodawcy czy uczelnie. Rada programowa będzie zbierać efekty prac rad sektorowych i rekomendować rozwiązania, również prawne, korzystne dla rozwoju systemu edukacyjnego w Polsce pod kątem niwelowania luk kompetencyjnych na rynku pracy.
PARP chce na nowo określić swą pozycję wśród agend rządowych?
Powołanie Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju pomogło uporządkować działania instytucji rozwojowych. Polski system instytucji rozwoju tworzy 9 podmiotów, które posiadają w swojej ofercie niemal 90 produktów skierowanych do szerokiego grona odbiorców –przedsiębiorców, innowatorów czy samorządów. Wcześniej te instytucje ze sobą nie rozmawiały, dziś oferują komplementarnie produkty, które odpowiadają na potrzeby bieżące, ale też, co bardzo ważne, długofalowe wyzwania zapisane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju premiera Morawieckiego.
Patrycja Klarecka - prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości od 1 kwietnia 2016 r. Wcześniej pracowała na stanowiskach kierowniczych m.in. na GPW w Warszawie (2014-2016), w BZ WBK (2010-2014) oraz Telewizji Polskiej (2004-2010) i PZU (2002-2004). Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.