Dama z filiżanką

Teresa Mokrysz. Właścicielka i prezes Grupy Mokate. Nauczyła Polaków pić cappuccino. Teraz jej firma odnosi sukcesy na światowym rynku surowców do produkcji lodów czy zup w proszku

Publikacja: 04.07.2008 02:33

Dama z filiżanką

Foto: Edytor.net

Góralka ze Śląska Cieszyńskiego jest jedną z niewielu Polek, którym do tej pory udało się zaistnieć w świecie wielkiego biznesu. W 2007 r. przychody stworzonej przez nią firmy sięgnęły 400 mln zł. Mokate nie ma sobie równych na polskim rynku cappuccino. Jest też na drugiej pozycji wśród producentów herbaty. Przedsiębiorstwo Teresy Mokrysz zajmuje także miejsce w ścisłej światowej czołówce producentów zabielaczy i spieniaczy. Te półprodukty z mleka służą m.in. do produkcji lodów, zup w proszku i cappuccino.

W osiągnięciu sukcesu pomógł jej upór, odwaga i zaradność. Tej ostatniej nauczyła się, kiedy w wieku 14 lat wyjechała do szkoły z internatem.Po studiach na Akademii Ekonomicznej w Katowicach pracowała w Urzędzie Miejskim w Ustroniu. Od perspektywy kariery w administracji bardziej pociągał ją własny biznes. W 1989 roku przejęła firmę od męża Kazimierza, którą jego rodzina prowadziła od trzech pokoleń. Z pierwszych sylab nazwiska Mokrysz oraz imion męża i swojego stworzyła nazwę Mokate.

Zmieniła także profil działalności. Zamiast produkcji galaretek, słonych paluszków oraz materiałów budowlanych zajęła się dystrybucją śmietanki do kawy. W 1990 r. rozpoczęła dystrybucję cappuccino. Aby zachęcić Polaków do kupowania nieznanego produktu, zdecydowała się na reklamę telewizyjną. Jej pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Kawa z pianką zaczęła zdobywać polski rynek.

Pięć lat później Mokate miało już nowoczesny zakład w Ustroniu. Firma produkowała nie tylko cappuccino, ale także czekoladę do picia. W 2001 r. ruszyła druga fabryka, w Żorach. Rok później Mokate dołącza do producentów kawy rozpuszczalnej. W 2002 r. Teresa Mokrysz zdecydowała się na przejęcie firmy Consumer, czołowego producenta herbaty.

Sukces w kraju zachęcił szefową Mokate do inwestycji u naszych sąsiadów. W Czechach kupiła m.in. firmę Timex produkującą napoje kawowe.

Reklama
Reklama

Uważa, że dobry menedżer powinien umieć łączyć pasję tworzenia z chłodną kalkulacją, nie może także nigdy się poddawać. Nie wyobraża sobie życia poza Ustroniem. W wolnych chwilach czyta. Jeździ także konno.

O brak następcy bać się nie musi. Doświadczenie w biznesie ma jej córka Sylwia. W firmie pracuje także syn Adam. Razem z żoną Katarzyną kieruje on w Mokate działem Business Unit Food Ingrediens, który odpowiada za produkcję i sprzedaż półproduktów z mleka.

Góralka ze Śląska Cieszyńskiego jest jedną z niewielu Polek, którym do tej pory udało się zaistnieć w świecie wielkiego biznesu. W 2007 r. przychody stworzonej przez nią firmy sięgnęły 400 mln zł. Mokate nie ma sobie równych na polskim rynku cappuccino. Jest też na drugiej pozycji wśród producentów herbaty. Przedsiębiorstwo Teresy Mokrysz zajmuje także miejsce w ścisłej światowej czołówce producentów zabielaczy i spieniaczy. Te półprodukty z mleka służą m.in. do produkcji lodów, zup w proszku i cappuccino.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Greenpeace: Strategia PGE, czyli węgiel Schroedingera
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Modlin odbudowuje się po PiS-ie
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Taniec zamiast rozkazu. O modelach przywództwa
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jak wziąć cła na celownik i odwinąć się Trumpowi?
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Taniec zamiast rozkazu. Struktury stadne w korporacjach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama