Edukacja bez propagandy

Prawie 34 mln złotych zamierza wydać w 2010 roku Narodowy Bank Polski na edukację ekonomiczną Polaków

Publikacja: 30.10.2009 03:18

Organizatorem seminarium „Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce” był Narodowy Bank Polsk

Organizatorem seminarium „Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce” był Narodowy Bank Polski.

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Jest to prawie połowa budżetu przeznaczonego na ten cel przez bank centralny w ostatnich pięciu latach. Pieniądze te zostaną wydane w ramach „Strategii Edukacji Finansowej” Narodowego Banku Polskiego na lata 2010 – 2012. W kolejnych latach przewidziany jest wzrost tej puli.

– Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje – mówił wczoraj Sławomir Skrzypek, prezes Narodowego Banku Polskiego, podczas seminarium „Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce”. Organizatorem spotkania był bank centralny.

– Uruchamiamy dwa nowe programy – powiedział „Rz” Józef Ruszar, dyrektor Departamentu Edukacji Finansowej NBP. Jeden z nich ma dotyczyć edukacji mieszkańców wsi, drugi – kształcenia liderów edukacji ekonomicznej na około dwudziestu wyższych uczelniach (studia podyplomowe).

W pierwszym projekcie bank centralny dostarczy komputerowy program edukacyjny dla wiejskich bibliotek publicznych. Będzie on dostępny na komputerach ufundowanych i dostarczonych do bibliotek przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Na program edukacji środowisk wiejskich NBP zamierza w przyszłym roku wydać ze swojej kasy 3,1 mln złotych, na edukację środowisk akademickich zaś 7,7 mln złotych.

Według szacunków Józefa Ruszara NBP przeznacza na edukację ekonomiczną około 70 procent łącznych wydatków na ten cel w naszym kraju (poza narodowym systemem edukacji). W maju na łamach „Rz” prezes zarządu banku Citi Handlowy Sławomir Sikora zaprosił instytucje publiczne i organizacje pozarządowe do zaangażowania się w prace nad stworzeniem „Narodowej strategii edukacji finansowej”. Dokument ma określać standardy kształcenia w zakresie edukacji finansowej, która miałaby objąć całe społeczeństwo, wszystkie grupy wiekowe, zawodowe, a także decydentów na szczeblu centralnym i lokalnym. Podczas wczorajszego seminarium NBP zaapelował do Związku Banków Polskich i banków komercyjnych o konkretne dotacje finansowe na ten cel. – Gdy na stole będą leżeć konkretne pieniądze, można budować taką strategię – uważa dyrektor Ruszar.

Z badań banku centralnego wynika, że większość Polaków ocenia swoją wiedzę ekonomiczną jako przeciętną, a trzynaście procent uważa ją za bardzo słabą. Co ciekawe, zaledwie siedem procent mieszkańców naszego kraju oszczędza regularnie. Uczestnicy czwartkowego seminarium w NBP apelowali o mniej propagandy w programach edukacji ekonomicznej. Zwracali też uwagę na ogromną rolę Internetu.

[ramka] [b]Materiały dotyczące strategii edukacji ekonomicznej NBP[/b]

[link=http://grafik.rp.pl/grafika2/394296]Strategia Edukacji Ekonomicznej NBP[/link] (PDF)

[link=http://grafik.rp.pl/grafika2/394302]Działalność edukacyjna NBP[/link] (prezentacja Power Point)

[link=http://grafik.rp.pl/grafika2/394303]Rola edukacji ekonomicznej NBP[/link] (prezentacja Power Point)

[/ramka]

Jest to prawie połowa budżetu przeznaczonego na ten cel przez bank centralny w ostatnich pięciu latach. Pieniądze te zostaną wydane w ramach „Strategii Edukacji Finansowej” Narodowego Banku Polskiego na lata 2010 – 2012. W kolejnych latach przewidziany jest wzrost tej puli.

– Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje – mówił wczoraj Sławomir Skrzypek, prezes Narodowego Banku Polskiego, podczas seminarium „Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce”. Organizatorem spotkania był bank centralny.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rząd sięgnie po trik PiS-u