Reklama

Rośnie bańka społecznościowa

Inwestycyjne bańki spekulacyjne są codziennością rynku kapitałowego. Najnowsza dotyczy modnych ostatnio mediów społecznościowych

Publikacja: 31.01.2011 02:17

Doświadczeni inwestorzy na pewno pamiętają internetową bańkę z końca XX wieku. Miliony dolarów inwestowano w firmy, które poza nazwą, pomysłem na działanie oraz zespołem zatrudnionych w nich ludzi nie miały nic. Trudno było policzyć jakiekolwiek wskaźniki finansowe czy giełdowe, bo wiele z tych spółek nie generowało przychodów. Na siłę wymyślano więc nowe, takie jak czas, na jaki wystarczy firmie zebrana od inwestorów gotówka, czy też kapitalizacja przypadająca na pracownika.

Bańka internetowa pękła z hukiem, ale nim do tego doszło, przeniosła się na nasz rynek i nagle wszystkie spółki giełdowe, które miały lub zapowiadały, że będą miały cokolwiek wspólnego z Internetem, drożały w szalonym tempie. Rynek po inwestycyjnym szaleństwie długo dochodził do siebie. Odrobiono jednak lekcję – Internet jest wspaniały, ale musi na siebie zarabiać.

Lekcja sprzed dekady owocuje dziś tym, że modne ostatnio spółki określane jako social media nie spieszą się na giełdę. W ubiegłym tygodniu działający od dziewięciu lat LinkedIn jako pierwszy szerzej znany portal społecznościowy zapowiedział publiczną ofertę, w której chce pozyskać 175 mln dolarów. Nie ujawnił jednak, jaki procent kapitału za te pieniądze oferuje. Wiadomo natomiast, że po trzech kwartałach 2010 r. miał 161 mln dol. przychodów i 10 mln dol. zysku netto.

W prywatnych pozagiełdowych transakcjach portal wyceniany jest na 2,5 mld dol.

Jednak nie LinkedIn, ale Facebook jest główną spekulacyjną grzanką. Bank inwestycyjny Goldman Sachs, kupując dla klientów jego akcje, w transakcji wycenił firmę mającą po trzech kwartałach 2010 r. 1,2 mld dol. przychodów na 50 mld dol. W pozagiełdowych transakcjach zawieranych w połowie stycznia wyceny dochodziły do 70 mld dol.

Reklama
Reklama

Facebook nieprędko trafi na giełdę. Za to wśród ludzi związanych z rynkiem kapitałowym zaczęła kiełkować myśl, że chyba coś jest nie tak z wyceną tego portalu. Świat dowiedział się o tym, gdy w ubiegłym tygodniu Bloomberg opublikował wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rynkowych profesjonalistów. Otrzeźwienie cieszy i daje szansę, że na bańce social media nie stracą wszyscy.

Autor jest publicystą ekonomicznym

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wróżenie z oparów ropy
Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama