Reklama

Przeciętnie wszystko jest OK

Tak właściwie to tylko dane o inflacji nie budzą wątpliwości. Nie musimy nawet bardzo się rozglądać, by zobaczyć, w jakim tempie rosną ceny konsumpcyjne

Aktualizacja: 14.05.2011 03:34 Publikacja: 14.05.2011 01:35

 

. W przypadku innych wartości płynących z Głównego Urzędu Statystycznego takiej „potocznej" pewności już nie mamy.

Z danych GUS wynika, że co miesiąc rośnie wartość realna płac, choć w wielu firmach czy instytucjach nie są one podnoszone od roku czy dwóch. Gospodarka się rozwija, jesteśmy drugi rok zieloną wyspą, za co słusznie chwalono nas w Europie. Jednak bez wielkiej dumy przyznawaliśmy, że ten nasz kolor przynajmniej dwa lata temu zawdzięczamy temu, że eksport spadał wolniej niż import...

Teraz centra handlowe policzyły, że choć wartość sprzedaży rosła w 2010 roku, i w tym dzieje się podobnie, to w ich murach wartość handlu się zmniejszyła.

Najprawdopodobniej wynika to stąd, że przeciętny klient broni swojego „koszyka zakupów", czyli jak najdłużej, nawet gdy jego sytuacja materialna się pogarsza, stara się nie zmieniać struktury zakupów. Jeśli musi, zmienia producentów i sklep, gdzie robi zakupy. Ta zmiana widoczna jest w danych – szybciej rośnie sprzedaż w supermarketach, dyskontach niż w małych sklepach. Tam jest taniej, co pokazują nie tylko ceny, ale i politycy. Jeśli więc część z nas przestała kupować na bazarach czy w butikach, a zaczęła w supermarketach czy hurtowniach, to wydajemy tyle samo, a sprzedaż rośnie.

Reklama
Reklama

Być może następny ruch powinien należeć do właścicieli sklepów. Jeśli przyzwyczajeni są do swoich klientów, to może powinni zmniejszyć marże. To samo mogliby zrobić właściciele lokali. I przeciętnie wszystko byłoby OK.

. W przypadku innych wartości płynących z Głównego Urzędu Statystycznego takiej „potocznej" pewności już nie mamy.

Z danych GUS wynika, że co miesiąc rośnie wartość realna płac, choć w wielu firmach czy instytucjach nie są one podnoszone od roku czy dwóch. Gospodarka się rozwija, jesteśmy drugi rok zieloną wyspą, za co słusznie chwalono nas w Europie. Jednak bez wielkiej dumy przyznawaliśmy, że ten nasz kolor przynajmniej dwa lata temu zawdzięczamy temu, że eksport spadał wolniej niż import...

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Marzena Tabor-Olszewska: Noszenie futer to żadna konieczność. To fanaberia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Nowy gatunek poznawczy. Zaufanie w epoce agentów AI
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Krócej znaczy drożej. Pilotaż skróconego czasu pracy to ukryta podwyżka w urzędach
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Niepewność, która uderza w nas wszystkich
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Budżetowa hulaj dusza, ale piekło jest
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama