Inwestycje offsetowe Lockheed Martin

Rozmowa z Philipem Georgariou, wiceprezesem Lockheed Martin Aeronautic ds. współpracy przemysłowej, szefem programu kompensacyjnego dla Polski

Publikacja: 19.05.2011 18:00

Philip Georgariou, wiceprezes Lockheed Martin Aeronautic ds. współpracy przemysłowej, szef programu

Philip Georgariou, wiceprezes Lockheed Martin Aeronautic ds. współpracy przemysłowej, szef programu kompensacyjnego dla Polski

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

"Rz": Dopiero na koniec realizacji ogromnego programu offsetowego Lockheed oferuje w Polsce technologie z najwyższej półki: elementy serwisu samolotów, współpracę w dziedzinie wojskowego oprogramowania informatycznego . To spóźniony wynik wniosków z krytyki niezbyt innowacyjnych amerykańskich inwestycji kompensacyjnych?

Philip Georgariou

: Po 2003 roku wszyscy uczyliśmy się w Polsce realizacji bezprecedensowego, nawet jak na Lockheed, offsetu. Przypomnę wartość zobowiązań - ponad 6 mld dolarów — pozostaje wciąż rekordowa. I przypomnę jeszcze jedną rzecz: władze, z którymi wówczas negocjowaliśmy projekty kompensacyjne naciskały aby gwarantowały one jak najwięcej miejsc pracy. To zatrudnienie a nie technologie były wówczas Waszym priorytetem.

Ta optyka szybko się zmieniła, choć prezesi polskich firm długo wierzyli, że offset to darowizna.

Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że offset to biznes i nawet nieco wymuszony ustawą, musi mieć ekonomiczny sens i zapewniać partnerom korzyści. Nie wykonaliśmy zobowiązania do sprzedaży partii skytrucków z PZL Mielec, bo mimo wysiłków nie znaleźliśmy klienta. Nie powiodło się też kilka innych przedsięwzięć, bo nie trafiły w potrzeby rynku. Ale mieliśmy szansę zaproponować projekty alternatywne, które popchnęły gospodarkę. Wsparta offsetem modernizacja rafinerii Lotos wykroczyła nawet poza zakres zobowiązań kompensacyjnych. Znajdzie się więcej takich przykładów.

W dużej mierze dzięki offsetowi skarżyskie Mesko i Dezamet Nowa Dęba utrzymały zatrudnienie i produkują dziś nowoczesną  amunicję zgodną ze standardami NATO, WSK Rzszów i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 spod Warszawy montowały i testowały silniki do F-16.  Do dziś na sprzedaży i eksporcie trotylu zarabia bydgoski Nitro-Chem, offset wsparł zamówienia na samolotowe podwozia z Goodrich Krosno i przesądził o wyborze przez General Motors Gliwic jako miejsca inwestycji i montażu kilku modeli aut opla. Z kompensacyjnych projektów skorzystały polskie zakłady Kimball Electronics i Caterpillar. Teraz postawiliśmy pierwszy krok w stronę powstania centrum serwisowego w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy i mamy zaczątek niezłej technologicznej  współpracy ze stołecznym  Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych .

Paradoks polega na tym, że dopiero gdy poprawiliśmy prawo i kiedy nasi menadżerowie nauczyli się offsetu a na horyzoncie pojawiły się bardziej interesujące projekty, Lockheed kończy swój program.

Umowa offsetowa obowiązuje do 2013 roku, ale  rzeczywiście planujemy jej wykonanie skończyć przed terminem. Tyle że biznesowe związki, jeśli okazały się udane, będą trwały. Nie mam wątpliwości, że offset Lockheeda był jednym z czynników, które torowały drogę do  amerykańskich inwestycji nie tylko  na Podkarpaciu i stymulowały rozwój rozwój Doliny Lotniczej czy zakładów GM i śląskiego zagłębia motoryzacyjnego.

Rozmawiał Zbigniew Lentowicz

 

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego