Reklama

Rośnie popyt na usługi outsourcingu IT

Przedsiębiorcy nie powinni bać się usług outsourcingu informatycznego

Publikacja: 07.05.2012 01:51

Zagraniczne koncerny, m.in. IBM Polska, HP Polska, Siemens czy Motorola już kilka lat temu zbudowały

Zagraniczne koncerny, m.in. IBM Polska, HP Polska, Siemens czy Motorola już kilka lat temu zbudowały w naszym kraju centra usług outsourcingowych

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Ogólna definicja outsourcingu mówi, że polega on na wydzieleniu z przedsiębiorstwa czynności biznesowych i przekazaniu ich do firmy zewnętrznej. W przypadku informatyki jest to nie tylko zlecanie na zewnątrz opieki administracyjnej nad sprzętem i oprogramowaniem, ale również zarządzanie bardziej złożonymi procesami technologicznymi.

Outsourcing informatyczny zdobywa szybko popularność na całym świecie. Przyczynia się do tego rosnąca konkurencja, która wymusza na przedsiębiorstwach koncentrację na podstawowym biznesie. Outsourcing informatyczny staje się coraz powszechniejszy także w Polsce. Do popularyzacji tej usługi z pewnością przyczyniły się zagraniczne koncerny, m.in. IBM Polska, HP Polska, Siemens czy Motorola, które w naszym kraju już kilka lat temu zbudowały centra usług outsourcingowych (nie tylko informatycznych, ale również finansowych) dla swoich klientów z całego świata. W ich ślad poszły też rodzime spółki technologiczne.

Dzięki temu gama świadczonych usług outsourcingu informatycznego jest coraz szersza, a ceny coraz bardziej atrakcyjne dla klientów. Współpracę z zewnętrznym partnerem mogą zacząć od najprostszych usług serwisu sprzętu IT (komputerów, drukarek, kopiarek). Gdy przekonają się, że specjalistyczna firma robi to lepiej, mogą rozszerzać zakres powierzanych zadań.

Sporą popularnością cieszy się zlecanie partnerom obsługi korespondencji, w tym elektronicznej, czy zarządzania telefonicznymi centrami obsługi klienta. Celują w tym firmy, które obsługują tysiące klientów (przede wszystkim instytucje finansowe, dostawcy mediów komunalnych, operatorzy telekomunikacyjni).

W naszym kraju, oprócz usług utrzymania infrastruktury informatycznej czy dbania o dokumentację, zainteresowaniem cieszą się również usługi projektowe i programistyczne oraz doradztwo i analiza działania systemów IT. W tym przypadku, zamiast wykonywać te czynności własnymi siłami, firma może zamówić określoną ilość godzin pracy wysokiej klasy specjalisty zewnętrznego. Daje to gwarancję, że powierzone zadania zostaną wykonane z najwyższą jakością.

Reklama
Reklama

Szybko rośnie również rynek outsourcingu oprogramowania. Wszystkie systemy informatyczne wymagają bieżącej konserwacji, czyli stałego profesjonalnego serwisu. Zewnętrzna firma zapewnia większe bezpieczeństwo i wysoką sprawność pracujących aplikacji, a jednocześnie znacznie obniża koszty ich eksploatacji. Bardzo ważnym elementem outsourcingu jest stałe czuwanie (firmy outsourcingowej) nad ewentualną koniecznością rozbudowy systemów IT, a często nad zastosowaniem bardziej zaawansowanych i wyrafinowanych technik informatycznych służących rozwojowi firmy klienta. Usługobiorca zyskuje dzięki temu gwarancję, że systemy, na których pracuje, zawsze są w najnowszej wersji i zaspokajają jego potrzeby oraz że są w pełni zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Pieniądze i biznes" Andrzeja Krakowiaka a.krakowiak@rp.pl

„Rz" radzi

Outsourcing – jak zacząć

1. Decydując się na korzystanie z usług outsourcingu IT, firma musi przede wszystkim znać odpowiedź na pytanie, czego oczekuje od partnera biznesowego, jakie ma potrzeby w tym obszarze, co chce osiągnąć i w jakim czasie.

2. Kolejnym etapem jest dokładna inwentaryzacja zasobów, które zamierzamy przekazać. Na tej bazie można zacząć szukać partnera biznesowego, który będzie zarządzał tymi aktywami. Dobrze jest przejrzeć co najmniej kilka ofert.

3. Warto zadbać, żeby wszystkie zapisy umowy biznesowej zostały dopracowane. Pozwoli to w przyszłości uniknąć niejasności, kto za co odpowiada i co należy do jego obowiązków.

Reklama
Reklama

4. Należy przygotować dokładny harmonogram prac przy przekazywaniu aktywów i zadbać, żeby w proces transformacji zaangażowani zostali również pracownicy. Warto też pomyśleć o zapewnieniu prawidłowego przepływu informacji z partnerem, z którym rozpoczynamy współpracę.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama