Sposób na poprawę płynności finansowej
W pierwszym półroczu 2012 firmy faktoringowe zrzeszone w Polskim Związku Faktorów (PZF) zanotowały minimalnie wyższe obroty w faktoringu niepełnym (50,1 proc.) w porównaniu z faktoringiem pełnym (49,9 proc.). – To dwie najbardziej popularne usługi na polskim rynku – mówi Mirosław Jakowiecki, przewodniczący PZF oraz prezes Pekao Faktoring. I dodaje, że faktoring to usługa, którą warto polecić, bo zapewnia poprawę płynności finansowej oraz ogranicza ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Jego zdaniem rodzaj faktoringu firma powinna dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Przedsiębiorca, który cierpi na brak gotówki, ale ma zaufanie do swoich odbiorców, może być zainteresowany faktoringiem krajowym niepełnym. W tym przypadku faktor nie przejmuje ryzyka niewypłacalności kontrahenta. Jeśli odbiorca w wymaganym terminie nie opłaci faktury, to firma korzystająca z takiej usługi musi zwrócić faktorowi wypłacone jej wcześniej pieniądze. Natomiast ryzyko niewypłacalności odbiorcy faktor przejmuje wtedy, gdy świadczy usługę faktoringu pełnego. Dzięki temu firma zachowuje wypłacone zaliczki za przekazane faktury (70 – 95 proc. ich wartości), nawet jeśli odbiorca nie zapłaci. – Firma, która planuje dodatkowo zabezpieczyć swoje należności, aby uchronić się przed niewypłacalnością odbiorcy, wybierze z pewnością faktoring pełny: krajowy, jeśli prowadzi działalność w Polsce, lub eksportowy, jeśli współpracuje z odbiorcami zagranicznymi – wyjaśnia Mirosław Jakowiecki.
Opinie dla „Rz"
Krzysztof Kuniewicz, dyrektor zarządzający Bibby Financial Services, wieceprzewodniczący PZF
W obecnej sytuacji rynkowej małe i średnie firmy najczęściej korzystają z klasycznych rozwiązań faktoringowych, czyli z faktoringu z regresem (faktor nie bierze na siebie ryzyka braku zapłaty od dłużnika) i bez regresu (tzw. pełnego; faktor przejmuje ryzyko niewypłacalności klienta). Są to rozwiązanie najprostsze, od lat sprawdzone, a zarazem najskuteczniejsze. W pierwszej kolejności zapewniają bezpieczeństwo działania firmy. Dzięki błyskawicznej zamianie wystawionych faktur na gotówkę gwarantują płynność finansową. Pieniądze od faktora można przeznaczyć na dowolny cel, w tym regulowanie bieżących zobowiązań. Dodatkowo faktor przed udzieleniem finansowania sprawdza wiarygodność kontrahenta, a także monitoruje terminowość spłat. Działania te w znaczący sposób poprawiają strukturę terminową należności. Faktoring to usługa odpowiednia dla małych i średnich firm. Mogą po nią sięgnąć przedsiębiorstwa, które nie mają szans na tradycyjny kredyt bankowy. Faktor skupia się bowiem na ocenie wiarygodności odbiorców i portfela zamówień, a zabezpieczeniem transakcji są wystawione faktury. Drugorzędna jest bieżąca sytuacja finansowa firmy. W Polsce wciąż mało popularny jest faktoring eksportowy, ale zakładamy, że zainteresowanie nim będzie szybko rosło.
Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring, wiceprzewodniczący PZF
Faktoring to wygodne rozwiązanie dla intensywnie rozwijających się młodych, małych firm, które potrzebują pieniędzy na rozwój. Pozyskanie finansowania od faktora umożliwia im zajęcie się swoim głównym biznesem i przeniesienie na faktora części obowiązków związanych na przykład ze sprawdzaniem wiarygodności nowych kontrahentów i decydowaniem o wysokości przyznawanych im limitów finansowania. Faktor pełni w tym wypadku niewątpliwie rolę doradczą, wspomagając małą firmę w działaniach prewencyjnych. Spowolnienie gospodarcze sprawiło, że małe firmy coraz częściej myślą o ograniczaniu ryzyka, więc – poza finansowaniem – są zainteresowane oferowanym im faktoringiem pełnym obejmującym zarządzanie wierzytelnościami i przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorców. Przedsiębiorstwa z sektora MSP nie wymagają jednak tak dokładnego dopasowania usługi do swojego profilu jak duże firmy. Wynika to głównie z mniejszej skali działalności oraz z potrzeby ograniczania kosztów. Produkt dla firm mniejszych powinien być zatem ustandaryzowany i dość prosty w obsłudze. Powinien również umożliwiać klientowi pełne wykorzystanie jego funkcji. Chodzi głównie o: finansowanie, inkaso i monitowanie dłużników. Istotne jest więc, aby klient, po wprowadzeniu faktoringu w swoim przedsiębiorstwie, odczuwał jego zalety, ale nie zauważał go w codziennym prowadzeniu biznesu. W przypadku małych firm faktorzy stosują uproszczoną procedurę, np. złagodzone kryteria oceny przy podejmowaniu decyzji, gdy klient ubiega się o niski limit finansowania.