Sprawdź referencje faktora

Przy wyborze faktora należy wziąć pod uwagę jego wiarygodność i profesjonalizm, znajomość danej branży, kompleksowość oferty oraz koszty usługi

Publikacja: 20.09.2012 01:04

Branże najwięcej korzystające z faktoringu

Branże najwięcej korzystające z faktoringu

Foto: Rzeczpospolita

Faktoring polega na wykupieniu przez faktora od klienta nieprzeterminowanych faktur z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu większą część należności (80–90 proc.) za sprzedany towar przedsiębiorca dostaje od ręki (resztę po zapłacie przez odbiorców). Pozyskane środki może przeznaczyć na zakup materiałów do produkcji. Natomiast faktor sam ściągnie należności od odbiorców współpracujących z jego klientem.

Taka usługa pozwala firmom utrzymać płynność finansową, a więc sprawdza się w trudnych czasach. Wtedy kontrahenci szczególnie mocno domagają się wydłużenia terminów płatności albo po prostu zalegają z zapłatą. Faktoring zmniejszy ten problem.

Ale usługa sprawdza się również w czasach prosperity. Firma otrzymując od razu zapłatę za towar, szybciej może realizować kolejne zlecenia i zaspokoić rosnący popyt na swoje produkty.

Na polskim rynku liczba firm faktoringowych wciąż rośnie. Wybór najlepszej oferty nie jest prosty. Trudno je porównać, bo usługa jest dosyć złożona, a firmy świadczą ją w bardzo różnym zakresie.

Zanim wybierzemy faktora, warto sprawdzić, jakie referencje wystawili mu jego klienci oraz bezpośrednio zasięgnąć ich opinii. Należy zapytać nie tylko o to, czy są zadowoleni z usług. Warto dowiedzieć się też, jak wygląda obieg dokumentów, ile czasu mija od przekazania faktury do wypłaty pieniędzy, czy w umowach nie ma jakichś dodatkowych ukrytych kosztów.

Można również sprawdzić, czy faktor współpracuje z firmami giełdowymi, które muszą upubliczniać informacje o podpisanych umowach faktoringowych przekraczających określoną wartość.

– Jeżeli w portfelu faktora znajdują się duże spółki giełdowe, jest to ważne wskazanie potwierdzające jego pełne przygotowanie do profesjonalnej obsługi transakcji faktoringowych – wyjaśnia Łukasz Kiliński, dyrektor handlowy z Coface Poland Factoring.

Przy podejmowaniu decyzji, z kim nawiązać współpracę, można też wziąć pod uwagę, czy faktor należy do jednej z organizacji faktoringowych, np. International Factor Group, Factors Chain International lub do działającego w kraju Polskiego Związku Faktorów. Stowarzyszenia te wyznaczają wysokie standardy jakości usług świadczonych przez swoich członków.

Ważne jest również doświadczenie faktora w branży, którą reprezentuje klient. Jeśli faktor ma wielu klientów z tej branży, to zna jej specyfikę, zwyczaje płatnicze i dzięki temu potrafi lepiej zidentyfikować ryzyko i ocenić kondycję płatniczą odbiorców.

Należy również zwrócić uwagę na koszty usług. – Gdy porównuje się koszty faktoringu w różnych firmach, najważniejsze jest sprawdzenie, za co tak naprawdę płacimy, czyli jakie dodatkowe usługi, poza samym finansowaniem, wchodzą w skład tej konkretnej oferty. Możemy wyróżnić następujące koszty związane z usługą faktoringu: prowizja operacyjna (faktoringowa) od wartości faktury brutto, marża odsetkowa za udzielone finansowanie plus ewentualnie opłata za przejęcie ryzyka niewypłacalności dłużników – wyjaśnia Łukasz Kiliński.

Dlaczego firmy nie przekonały się do Faktoringu

63 proc. firm nie korzysta z faktoringu, ponieważ nie potrzebuje tego rodzaju wsparcia finansowego, 12 proc. nie zna usługi, a 12,1 proc. uważa, że faktoring jest za drogi – wynika z raportu „Faktoring dziś i jutro" przygotowanego przez KB Pretendent. – Brak potrzeby korzystania z faktoringu wynika z tego, że przedsiębiorcy nie są świadomi, jak duże znaczenie dla funkcjonowania firmy ma zarządzanie należnościami oraz płynnością finansową – komentuje wyniki badań dr Katarzyna Kreczmańska-Gigol z SGH. Przedsiębiorcy nie korzystają z tej usługi, bo często postrzegają ją jako ostatnią deskę ratunku, po którą sięga się dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości. Tymczasem jest to alternatywa dla kredytu. Jak wyjaśnia Katarzyna Kreczmańska- -Gigol, najważniejszym zadaniem dla faktorów jest obecnie doprowadzenie do wzrostu wiedzy na temat tej usługi oraz jasne precyzowanie jej kosztów; powinny być one podawane w powiązaniu z funkcjami, które pełni faktoring.

Sposób na poprawę płynności finansowej

W pierwszym półroczu 2012 firmy faktoringowe zrzeszone w Polskim Związku Faktorów (PZF) zanotowały minimalnie wyższe obroty w faktoringu niepełnym (50,1 proc.) w porównaniu z faktoringiem pełnym (49,9 proc.). – To dwie najbardziej popularne usługi na polskim rynku – mówi Mirosław Jakowiecki, przewodniczący PZF oraz prezes Pekao Faktoring. I dodaje, że faktoring to usługa, którą warto polecić, bo zapewnia poprawę płynności finansowej oraz ogranicza ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Jego zdaniem rodzaj faktoringu firma powinna dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Przedsiębiorca, który cierpi na brak gotówki, ale ma zaufanie do swoich odbiorców, może być zainteresowany faktoringiem krajowym niepełnym. W tym przypadku faktor nie przejmuje ryzyka niewypłacalności kontrahenta. Jeśli odbiorca w wymaganym terminie nie opłaci faktury, to firma korzystająca z takiej usługi musi zwrócić faktorowi wypłacone jej wcześniej pieniądze. Natomiast ryzyko niewypłacalności odbiorcy faktor przejmuje wtedy, gdy świadczy usługę faktoringu pełnego. Dzięki temu firma zachowuje wypłacone zaliczki za przekazane faktury (70 – 95 proc. ich wartości), nawet jeśli odbiorca nie zapłaci. – Firma, która planuje dodatkowo zabezpieczyć swoje należności, aby uchronić się przed niewypłacalnością odbiorcy, wybierze z pewnością faktoring pełny: krajowy, jeśli prowadzi działalność w Polsce, lub eksportowy, jeśli współpracuje z odbiorcami zagranicznymi – wyjaśnia Mirosław Jakowiecki.

Opinie dla „Rz"

Krzysztof Kuniewicz, dyrektor zarządzający Bibby Financial Services, wieceprzewodniczący PZF

W obecnej sytuacji rynkowej małe i średnie firmy najczęściej korzystają z klasycznych rozwiązań faktoringowych, czyli z faktoringu z regresem (faktor nie bierze na siebie ryzyka braku zapłaty od dłużnika) i bez regresu (tzw. pełnego; faktor przejmuje ryzyko niewypłacalności klienta). Są to rozwiązanie najprostsze, od lat sprawdzone, a zarazem najskuteczniejsze. W pierwszej kolejności zapewniają bezpieczeństwo działania firmy. Dzięki błyskawicznej zamianie wystawionych faktur na gotówkę gwarantują płynność finansową. Pieniądze od faktora można przeznaczyć na dowolny cel, w tym regulowanie bieżących zobowiązań. Dodatkowo faktor przed udzieleniem finansowania sprawdza wiarygodność kontrahenta, a także monitoruje terminowość spłat. Działania te w znaczący sposób poprawiają strukturę terminową należności. Faktoring to usługa odpowiednia dla małych i średnich firm. Mogą po nią sięgnąć przedsiębiorstwa, które nie mają szans na tradycyjny kredyt bankowy. Faktor skupia się bowiem na ocenie wiarygodności odbiorców i portfela zamówień, a zabezpieczeniem transakcji są wystawione faktury. Drugorzędna jest bieżąca sytuacja finansowa firmy. W Polsce wciąż mało popularny jest faktoring eksportowy, ale zakładamy, że zainteresowanie nim będzie szybko rosło.

Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring, wiceprzewodniczący PZF

Faktoring to wygodne rozwiązanie dla intensywnie rozwijających się młodych, małych firm, które potrzebują pieniędzy na rozwój. Pozyskanie finansowania od faktora umożliwia im zajęcie się swoim głównym biznesem i przeniesienie na faktora części obowiązków związanych na przykład ze sprawdzaniem wiarygodności nowych kontrahentów i decydowaniem o wysokości przyznawanych im limitów finansowania. Faktor pełni w tym wypadku niewątpliwie rolę doradczą, wspomagając małą firmę w działaniach prewencyjnych. Spowolnienie gospodarcze sprawiło, że małe firmy coraz częściej myślą o ograniczaniu ryzyka, więc – poza finansowaniem – są zainteresowane oferowanym im faktoringiem pełnym obejmującym zarządzanie wierzytelnościami i przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorców. Przedsiębiorstwa z sektora MSP nie wymagają jednak tak dokładnego dopasowania usługi do swojego profilu jak duże firmy. Wynika to głównie z mniejszej skali działalności oraz z potrzeby ograniczania kosztów. Produkt dla firm mniejszych powinien być zatem ustandaryzowany i dość prosty w obsłudze. Powinien również umożliwiać klientowi pełne wykorzystanie jego funkcji. Chodzi głównie o: finansowanie, inkaso i monitowanie dłużników. Istotne jest więc, aby klient, po wprowadzeniu faktoringu w swoim przedsiębiorstwie, odczuwał jego zalety, ale nie zauważał go w codziennym prowadzeniu biznesu. W przypadku małych firm faktorzy stosują uproszczoną procedurę, np. złagodzone kryteria oceny przy podejmowaniu decyzji, gdy klient ubiega się o niski limit finansowania.

Faktoring polega na wykupieniu przez faktora od klienta nieprzeterminowanych faktur z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu większą część należności (80–90 proc.) za sprzedany towar przedsiębiorca dostaje od ręki (resztę po zapłacie przez odbiorców). Pozyskane środki może przeznaczyć na zakup materiałów do produkcji. Natomiast faktor sam ściągnie należności od odbiorców współpracujących z jego klientem.

Taka usługa pozwala firmom utrzymać płynność finansową, a więc sprawdza się w trudnych czasach. Wtedy kontrahenci szczególnie mocno domagają się wydłużenia terminów płatności albo po prostu zalegają z zapłatą. Faktoring zmniejszy ten problem.

Pozostało 92% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację