Reklama
Rozwiń
Reklama

Morawski: Pressje na rynek

Chrześcijańscy filozofowie i ekonomiści podjęli próbę konfrontacji z wolnym rynkiem. Czy udaną?

Publikacja: 24.11.2012 08:11

Morawski: Pressje na rynek

Foto: ROL

Dostałem ostatnio miły list. Klub Jagielloński przesłał w nim nowe wydanie swojego kwartalnika „Pressje", uznając widocznie, że mogę być osobą, która z tej publikacji wyciągnie jakieś istotne wnioski. Temat: związki ekonomii i Trójcy Świętej. Trudna sprawa, bo na Trójcy Świętej się nie znam. Ale cóż – autorzy ślą swe idee w świat, więc i moje skromne wywody mam nadzieję przyjmą.

Teza głównego tekstu jest następująca: sposób w jaki patrzymy na procesy gospodarcze musi ulec głębokim zmianom. Musimy brać pod uwagę, że człowiek jest stworzony na podobieństwo Boga, czyli Trójcy Świętej, a zatem jest istotą nastawioną na relacje, a nie realizację jedynie własnego interesu. Dlatego wolny rynek nie może być główną przestrzenią wymiany dóbr i usług, nie możemy rówież opisywać człowieka w kategoriach egoistycznego egzekutora własnych potrzeb.

Aha! Czyli za plecami Trójcy Świętej chowa się stary jak świat sprzeciw wobec dominacji wolnego rynku! W związku z tym załączam kilka uwag.

Po pierwsze, absolutnie mylna jest sugestia, że współcześnie ekonomiści nadmiernie gloryfikują wolny rynek. Jest bardzo wiele mainstreamowych badań, które pokazują, jak pewnie nierynkowe instytucje mogą prowadzić do optymalnych efektów gospodarczych. Jedni takim instytucjom przypisują minimalną wagę, inni dużą – spektrum jest bardzo szerokie. Proponuję zerknąć, kto dostał Nagrodę Nobla w 2009 r., zajrzeć do publikacji Esther Duflo, nie mówiąc o Dani Rodriku.

Po drugie, mylne jest przekonanie, że ekonomiści traktują człowieka jako istotę w pełni racjonalną. To prawda, że większość badań opiera się na takim założeniu (zresztą te badania przynoszą wiele istotnych i zweryfikowanych wniosków), ale podejmowanych jest też bardzo wiele udanych prób opisania zjawisk gospodarczych będących efektem ograniczonej racjonalności. Proponuję lekturę znanej już w Polsce książki R. Shillera i G. Akerlofa „Zwięrzecy instynkt".

Reklama
Reklama

Po trzecie, prawdą jest, że ekonomiści nie szukają powiązań między gospodarką i Trójcą Świętą. Pominę dyskusję nad przyczynami takiego stanu rzeczy. Ale istnieje cała masa badań szukających związków między systemem wartości a instytucjami gospodarczymi, ekonomia nie odcina się zatem od religii i jej wizji człowieka.

Wniosek mam taki, że próbują autorzy walczyć z duchami, które sami wywołują. A z duchami lepiej nie zadzierać.

Ignacy Morawski, główny ekonomista Polskiego Banku Przedsiębiorczości, publicysta

Dostałem ostatnio miły list. Klub Jagielloński przesłał w nim nowe wydanie swojego kwartalnika „Pressje", uznając widocznie, że mogę być osobą, która z tej publikacji wyciągnie jakieś istotne wnioski. Temat: związki ekonomii i Trójcy Świętej. Trudna sprawa, bo na Trójcy Świętej się nie znam. Ale cóż – autorzy ślą swe idee w świat, więc i moje skromne wywody mam nadzieję przyjmą.

Teza głównego tekstu jest następująca: sposób w jaki patrzymy na procesy gospodarcze musi ulec głębokim zmianom. Musimy brać pod uwagę, że człowiek jest stworzony na podobieństwo Boga, czyli Trójcy Świętej, a zatem jest istotą nastawioną na relacje, a nie realizację jedynie własnego interesu. Dlatego wolny rynek nie może być główną przestrzenią wymiany dóbr i usług, nie możemy rówież opisywać człowieka w kategoriach egoistycznego egzekutora własnych potrzeb.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama