Zarządzenie informacją cyfrową, obok obiegu pieniądza i przepływu energii, jest jednym z podstawowych czynników kształtujących społeczeństwo. Cyfrowość dawno przekroczyła granicę inżynierii. Dziś kształtuje nasze odruchy i sposób myślenia. Państwo nie może więc dłużej sprowadzać sfery cyfrowej do zakupu sprzętu „od fachowca", niczym instalacja klimatyzacji. Musi zbudować i stale utrzymywać silne kompetencje w tej dziedzinie.
Modele państwowego IT
Po pierwsze, trzeba uporządkować prowizoryczny status prawny organizacji państwowych realizujących zadania IT. Obecnie to prawdziwa mozaika: od jednostek budżetowych (Centrum Projektów Informatycznych MAC) poprzez instytuty badawcze (NASK), instytucje kultury (Narodowy Instytut Audiowizualny), urzędy (Narodowe Archiwum Cyfrowe), instytucje gospodarki budżetowej (Centralny Ośrodek Informatyki). Każda z tych form jest w jakiś sposób ułomna i niedostosowana do realiów organizacji IT.
Jednym z rozwiązań mogłoby być nadanie jednolitych ram prawnych dla wszystkich publicznych jednostek informatycznych w drodze ustawy. Analogicznie do rozwiązań przyjętych w nauce czy kulturze mogłaby powstać np. ustawa o państwowych agencjach cyfrowych, która dawałaby ministrom konstytucyjnym możliwość powoływania instytucji stanowiących sprawny aparat wykonawczy do realizacji zadań IT. Dzięki temu powstałby czytelny podział zadań: minister określający politykę informatyzacji w swoim resorcie, urzędnicy realizujący zadania legislacyjne i zarządzający zmianami oraz agencje realizujące zadania techniczne i projektowe.
Praktyka działania MSW w ostatnich dwóch latach, a więc reforma pionu rejestrów państwowych i informatyzacji oraz przekształcenie Centralnego Ośrodka Informatyki (COI) w organizację realizującą projekty IT pokazuje, że taki model przynosi realne efekty. Szacujemy, że dzięki działalności COI państwo zaoszczędzi w najbliższych latach ponad 350 mln zł.
Fundamentem tych działań jest zapewnienie przychodowego modelu finansowania. Państwowe agencje informatyzacji powinny być więc samodzielnymi podmiotami gospodarczymi, płatnikami VAT i CIT, finansowanymi wyłącznie z realizowanych usług.