a) działania zewnętrzne międzynarodowe polegające na wymianie informacji pomiędzy polskim sektorem bankowym a podmiotami funkcjonującymi poza granicami Polski, m.in. w strukturach Unii Europejskiej. Istotne znaczenie ma budowanie relacji z innymi asocjacjami bankowymi współpracującymi ze sobą w ramach Europejskiej Federacji Bankowej oraz europejskimi strukturami policyjnymi skupionymi w Europolu. W ostatnim okresie nawiązano współpracę z instytucjami w USA, które zajmują się zwalczaniem cyberprzestępczości, m.in. FBI i NCFTA;
b) współpraca z krajowymi instytucjami, w tym z sektora publicznego (resorty finansów, cyfryzacji, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych i administracji, prokuratura, policja) jest jednym z priorytetów. Kluczowe też są relacje w tym zakresie z Narodowym Bankiem Polskim i Komisją Nadzoru Finansowego. Relacje są tu dwustronne. Bankowcy mogą dostarczyć unikalnej wiedzy eksperckiej z zakresu bezpieczeństwa finansowego i wspierać w podejmowanych przez sektor publiczny działaniach. Wiedza ta wpływa na jakość tworzonego prawa, którego celem jest wspomaganie organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości w obszarze zwalczania przestępstw popełnianych na szkodę sektora gospodarki, w tym banków i ich klientów. Należy również budować świadomość w sektorze publicznym, że rolą państwa jest chronienie nie tylko obywateli, ale także instytucji, które są ważne dla klientów i obrotu gospodarczego kraju;
c) ważne są również relacje z partnerami w sektorze prywatnym, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, w tym bankowych transakcji elektronicznych. Należą do nich firmy telekomunikacyjne, dostawcy usług internetowych i ich izba PIIT, internetowe serwisy aukcyjne, bankowe spółki leasingowe oraz inne asocjacje zrzeszające podmioty z innych branż. W tym celu wspomniana Rada Bankowości Elektronicznej ZBP sformalizowała współpracę z sektorem niebankowym, przyjmując firmy z tego obszaru jako członków wspomagających. Jest to platforma do przekazywania dobrych doświadczeń, które mogą być użyteczne w różnych sektorach gospodarki.
Profilaktyka lepsza niż likwidacja skutków
Systemy bankowości elektronicznej są tak bezpieczne, jak ostrożny jest ich użytkownik oraz jak bezpieczne są urządzenia IT, na którym pracuje. To wiedza i właściwe korzystnie klienta ze swoich urządzeń, np. komputera, laptopa czy smartfona, stanowi w głównej mierze o bezpieczeństwie systemów bankowości elektronicznej. Często to użytkownik bankowości elektronicznej jest najsłabszym ogniwem w korzystaniu z systemów bankowych opartych na zdalnych kanałach.
Dlatego działania edukacyjno-informacyjne podejmowane przez sektor bankowy powinny mieć charakter permanentny i dostosowany do grup klientów, do których z danymi informacjami chcemy dotrzeć. Niezmiernie istotne jest dostarczanie informacji o pojawiających się zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Tylko szybka reakcja na cyberzagrożenia i właściwa komunikacja z klientami mogą zapobiec atakowi lub zminimalizować jego skutki.
Nikt nie zwolni banków z odpowiedzialności, obowiązku zachowania należytej staranności i profesjonalizmu w prowadzeniu swojej działalności. Nawet jeśli klient z własnej winy przyczyni się do utraty środków, bank podejmie próby odzyskania utraconych pieniędzy. W wielu działaniach banki są innowacyjne. Inni uczestnicy rynku finansowego czerpią wiedzę od banków, jak bezpiecznie prowadzić swoją działalność i jak należycie chronić swoich klientów.