Niedawno zakończyły się przesłuchania kolejnych kandydatów do Akademii Operowej. Zgłosiło się ponad 140 młodych śpiewaków oraz 12 pianistów, bo także dla nich organizowane są zajęcia. Chętnych z roku na rok przybywa, warsztatów również, w następnym sezonie będą organizowane każdego miesiąca – tygodniowe, a niekiedy dłuższe.
Szefowa Akademii Beata Klatka cieszy się przynajmniej z dwóch sukcesów. Pierwszy to to, że udało się pozyskać grono znakomitych fachowców, którzy chcą pracować z młodymi talentami. I są to nie tylko wybitni śpiewacy, świetni pianiści, ale również reżyserzy. Wielu z nich powraca w kolejnych latach, każdy z ogromną sympatią mówi o Akademii Operowej. Niedawno po raz pierwszy warsztaty dla śpiewaków i pianistów – pod tytułem „Partnerstwo w muzyce" – poprowadzili Ewa Podleś i Jerzy Marchwiński. Byli wymagający, ale i niezwykle zadowoleni z efektów pracy.
Drugi powód do satysfakcji wynika z tego, że polscy adepci zaczynają być dostrzegani za granicą. Od następnego sezonu Adriana Ferfecka ma angaż do berlińskiej Staatsoper, Tomasz Kumięga został przyjęty do elitarnego Atelier Lyrique przy Operze Paryskiej, Krzysztof Bączyk zaczyna występować w spektaklach festiwalu w Aix-en Provence.
Jest to możliwe także dlatego, że Akademia przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej od 2009 roku uczestniczy aktywnie w Europejskiej Sieci Akademii Operowych (ENOA), jednoczącej 11 instytucji z dziesięciu krajów. Dzięki temu rekomendujemy też naszych śpiewaków do udziału w warsztatach za granicą, finansując podróż lub koszty pobytu.
Sprawdzianem tego, czego słuchacze Akademii nauczyli się w ciągu kilku lat, była tegoroczna marcowa premiera „Cudu albo Krakowiaków i Górali" Stefaniego i Bogusławskiego. Dzięki młodym wykonawcom, ich naturalności, swobodzie i entuzjazmowi, utwór z 1794 roku nabrał życia. Przedstawienia bardzo się podobały i we wrześniu wrócą do repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, planowane są także pokazy w kraju, m.in. w Nowym Sączu, Lusławicach, Radomiu czy Tarnowie.
Sukces tej premiery zrodził apetyt na przygotowanie kolejnej. Zanim do niej dojdzie, najpierw w tym sezonie warszawska Akademia weźmie udział w międzynarodowym projekcie „Be With Me Now". Jest to inscenizowany koncert, dla którego punktem wyjścia jest „Czarodziejski flet" Mozarta. Tamino wyruszy na poszukiwanie ukochanej i będzie wędrował przez stulecia i kraje, zbierając przy okazji muzykę różnych kompozytorów – od Händla do współczesności.