Reklama

Popularność nie powinna szkodzić szpitalom

Rozmowa z Markiem Haberem, wiceministrem zdrowia

Publikacja: 20.10.2009 09:40

Marek Haber, wiceminister zdrowia

Marek Haber, wiceminister zdrowia

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

[b]Rz: Czy uczestnictwo w rankingach, poddanie się akredytacji ułatwia zarządzanie szpitalem?[/b]

Taka zewnętrzna ocena zwiększa konkurencję, wyzwala to, co w ludziach najlepsze. Mechanizm jest zresztą znany od dawna: konkurują między sobą całe szpitale, ale i oddziały, które zajmują się tą samą specjalnością.

[b]W praktyce popularność szkodzi. Centrum Onkologii w Bydgoszczy, które przez lata ranking wygrywało, w tym roku w ogóle w nim nie uczestniczy. Dyrektor tłumaczy, że nie jest w stanie wyegzekwować pieniędzy od funduszu za pacjentów, którzy przyjechali do niego z innych regionów....[/b]

[wyimek]- NFZ powinien płacić za pacjentów, którzy na leczenie przyjechali z innych regionów, o ile ich hospitalizacje są uzasadnione - Marek Haber, wiceminister zdrowia[/wyimek]

Popularność nie powinna szkodzić. Jeśli przyjeżdża zbyt wielu pacjentów, szpital może mieć problem, ale fundamentalną zasadą jest, że chory ma prawo wyboru miejsca leczenia. Musimy być konsekwentni. NFZ powinien płacić za pacjentów, którzy na leczenie przyjechali z innych regionów, o ile ich hospitalizacje są uzasadnione.

Reklama
Reklama

[b]To jak rozwiązać problem nadwykonań?[/b]

Sytuacja finansowa funduszu jest trudniejsza niż dotąd, ale staramy się ten problem rozwiązać. Uruchomiliśmy już rezerwę z 2008 r., w tym roku rozdysponowaliśmy 500 mln z tzw. funduszu zapasowego. Pieniądze poszły na te świadczenia, które nie są limitowane, czyli na porody, zabiegi ratujące życie i na onkologię. Są takie dziedziny, w których nie można ograniczać dostępu do leczenia. Natomiast przy zabiegach planowych limity zawsze będą istniały.

[b]Weszła w życie ustawa o akredytacji. Czy będzie ona odgrywała taką rolę jak obecnie rankingi organizowane przez media? [/b]

Zapisy o akredytacji szpitali były już w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, która obowiązuje od kilku lat, ale nie były wykorzystane. Teraz pojawiła się możliwość przeprowadzenia akredytacji zgodnie z prawem i na określonych ustawowo zasadach. Od kilku miesięcy Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia wydaje certyfikaty szpitalom na nowych, bardziej szczegółowych zasadach.

[b]Dlaczego resort zdrowia nie chciał, by akredytacji podlegały obowiązkowo wszystkie placówki?[/b]

Uznaliśmy, że system powinien być dobrowolny. Przecież każda placówka, która podpisuje kontrakt z NFZ, musi spełnić określone kryteria.

Reklama
Reklama

Taka, która chce uzyskać certyfikat, spełnia bardziej wyśrubowane, trudniejsze do osiągnięcia.

[b]Co w zamian zyskuje?[/b]

Nie formalizowaliśmy nigdzie w przepisach korzyści, jakie uzyska szpital akredytowany, np. przy podpisywaniu kontraktu z NFZ. Na pewno trafi do niego więcej pacjentów, którzy chętniej tę placówkę wybiorą. W czasie postępowania konkursowego jest zresztą zapisane, że fundusz bierze pod uwagę certyfikaty jakości. Teraz rynek jest ustabilizowany, więc ma to mniejsze znaczenie. Ale w przyszłości, jeśli graczy będzie więcej, posiadanie certyfikatu może przesądzić o podpisaniu kontraktu.

[i]—rozmawiała Sylwia Szparkowska[/i]

[b]Rz: Czy uczestnictwo w rankingach, poddanie się akredytacji ułatwia zarządzanie szpitalem?[/b]

Taka zewnętrzna ocena zwiększa konkurencję, wyzwala to, co w ludziach najlepsze. Mechanizm jest zresztą znany od dawna: konkurują między sobą całe szpitale, ale i oddziały, które zajmują się tą samą specjalnością.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Ochrona zdrowia
Dr Tadeusz Oleszczuk: System kradnie współpracę z pacjentem
Ochrona zdrowia
Konkurs na onkologię z Funduszu Medycznego. Wpłynęło więcej wniosków niż w 2023 r.
Ochrona zdrowia
Priorytety duńskiej prezydencji w zdrowiu. W planach start trilogów w sprawie Aktu o lekach krytycznych
Ochrona zdrowia
Ochrona zdrowia to wspólna sprawa
Ochrona zdrowia
Łukasz Jankowski, NIL: Po 2032 roku będziemy kształcić więcej lekarzy niż potrzeba
Reklama
Reklama