Poleci taniej niż jeździ

Samolot o nowatorskiej konstrukcji będzie zużywać mniej paliwa niż samochody

Publikacja: 22.05.2012 09:20

Synergy Aircraft – tajemnica małego oporu tkwi w konstrukcji skrzydeł

Synergy Aircraft – tajemnica małego oporu tkwi w konstrukcji skrzydeł

Foto: Synergy Aircraft

Nad superoszczędną maszyną pracuje firma Synergy Aircraft z Montany. Samolot pomieści pięć osób, a na litrze paliwa ma pokonać 17 km.



– W drugim wieku historii lotnictwa wierzymy, że rodziny powinny mieć możliwość podróżować samolotem bezpiecznie i bardziej ekonomicznie niż samochodem – powiedział John McGinnis, szef zespołu konstruktorów firmy Synergy Aircraft.



Tajemnica niezwykle małego oporu powietrza samolotu Synergy tkwi w konstrukcji skrzydeł. Razem z ogonem będą tworzyły „skrzynkę". Ten kształt pozwoli – według konstruktorów – rozciąć opór aerodynamiczny, który spowalnia tradycyjne samoloty. Dzięki temu Synergy będzie podczas lotu zużywać znacznie mniej paliwa niż tradycyjny płatowiec.

Testy modelu wielkości jednej czwartej prawdziwego samolotu, napędzanego silnikiem elektrycznym, potwierdziły założenia konstruktorów. Choć pełne dane techniczne nie zostały udostępnione, wiadomo, że prędkość maksymalna będzie zawierać się w przedziale 160 – 240 km/godz., zasięg  będzie wynosił co najmniej 500 km. Samolot o rozpiętości skrzydeł 9,75 m będzie miał silnik Delta Hawk Bio-diesel napędzający śmigło pchające z tyłu kadłuba.

Prace nad budową pełnowymiarowego prototypu mają rozpocząć się we wrześniu. Na dokończenie projektu firma gromadzi środki finansowe za pośrednictwem Experimental Aircraft Association.

Synergy Aircraft, choć ma przyczynić się do upowszechnienia prywatnego lotnictwa, nie stanie się samolotem dopuszczonym do ruchu na ulicach, tak jak Transition firmy Terrafugia. Samolot ze składanymi skrzydłami odbył już testowe loty i właśnie przechodzi badania techniczne wymagane amerykańskim prawem. W powietrzu prędkość podróżna wynosi 172 km/godz., na drodze – 105 km. W kabinie jest miejsce na dwie osoby i niewielki bagaż. Samolot o rozpiętości skrzydeł 8 m zużywa niecałe 19 litrów benzyny na godzinę lotu i może pokonać 790 km. Na ziemi zużywa 6,7 litra benzyny na 100 km przy prędkości 56 km/godz. Do napędu służy lotniczy silnik Rotax o mocy 95 KM.

Do startu i lądowania wymagane będą lotniska. Dopiero po złożeniu skrzydeł, co trwa kilkadziesiąt sekund, pojazd będzie mógł wyjechać na drogi. Wymagane jest 20 godzin szkolenia lotniczego. Cena ma nie przekraczać 280 tys. dolarów.

Holenderska firma PAL-V opracowała prototyp dwuosobowego pojazdu, który jest skrzyżowaniem wiatrakowca z trójkołowym samochodem. PAL (Personal Air and Land Vehicle) ma rozkładany wirnik, statecznik tylny i śmigło. Pojazd waży 680 kg, ma lotniczy silnik benzynowy o mocy 230 KM. Na lądzie jeździ jak sportowy samochód: do „setki" na liczniku potrzebuje osiem sekund, prędkość maksymalna to 180 km/godz. W powietrzu porusza się popychany śmigłem. Wirnik pod wpływem przepływającego powietrza obraca się i wytwarza siłę nośną. Kiedy prędkość pozioma spada, pojazd obniża lot. PAL V lata maksymalnie na wysokości 1200 m, a w powietrzu osiąga taką samą prędkość jak na lądzie. Płynne przejście z jazdy do lotu nie jest możliwe. Trzeba będzie pojazd zatrzymać oraz rozłożyć wirnik i ogon. Trwa to ok. 10 minut. Do wzbicia się w powietrze pojazd potrzebuje ok. 185 m (może to być nawet trawa), do lądowania 30 m. Zasięg w powietrzu – 500 km, na lądzie 1100. Do poruszania się tym pojazdem ma być wymagane ok. 30 godzin szkolenia.

Władze europejskie i amerykańskie przygotowują regulacje prawne dla tego typu pojazdów.

Nad superoszczędną maszyną pracuje firma Synergy Aircraft z Montany. Samolot pomieści pięć osób, a na litrze paliwa ma pokonać 17 km.

– W drugim wieku historii lotnictwa wierzymy, że rodziny powinny mieć możliwość podróżować samolotem bezpiecznie i bardziej ekonomicznie niż samochodem – powiedział John McGinnis, szef zespołu konstruktorów firmy Synergy Aircraft.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska