Pojedynek na maszty

Regaty o Puchar Ameryki są jak wyścigi Formuły 1. Wygrywa ten, kto ma lepszy sprzęt. Start zaplanowano na dziś

Publikacja: 09.02.2010 23:54

Pojedynek na maszty

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Tegoroczna edycja Pucharu Ameryki, 33. od początku istnienia tych zawodów, rozgrywana jest według oryginalnego dokumentu Deed of Gift zredagowanego w 1851 roku. Oprócz regulaminu sportowego jest w nim jeden wymóg techniczny: długość linii wodnej jachtów nie może przekraczać 90 stóp, czyli 27 metrów. Innych ograniczeń nie ma. A to sprawia, że konkurenci przygotowali najbardziej zaawansowane technologicznie maszyny regatowe. Jeżeli załogi nie popełnią rażących błędów (a są to najlepsi, najlepiej opłacani zawodowi żeglarze na świeci), zwycięży szybszy jacht.

Rywalizują dwa zespoły: obrońca tytułu – szwajcarski zespół na jachcie Alinghi 5, i amerykański pretendent BMW Oracle na jednostce BOR 90.

– Uczestniczące w tych regatach jachty nie są skonstruowane tak, aby bić rekordy prędkości, ale by pływać między bojami szybciej od przeciwnika – powiedział Alain Gauthier, członek ekipy konstruktorów szwajcarskiego zespołu.

[srodtytul]Katamaran[/srodtytul]

Szwajcarzy zdecydowali się na katamaran, dwukadłubowiec. Zaprojektował go słynny holenderski konstruktor Rolf Vrolijck. Oparł się na doświadczeniach zebranych podczas budowy małych „plażowych” jednostek, które są niezwykle dynamiczne, błyskawicznie startują, przyspieszają przy najmniejszym podmuchu. W pracach projektowych i konstrukcyjnych uczestniczyli specjaliści z sześciu laboratoriów EPFL – Ecole Polytechnique Federale de Lausanne. Ponad 2 tys. szwajcarskich przedsiębiorstw było zaangażowanych w budowę (Deed of Gift wymaga, aby łodzie byływ całości zbudowane w kraju, z którego pochodzi ekipa). Testy katamaranu odbywały się na Jeziorze Genewskim. Stamtąd zabrał go największy na świecie rosyjski helikopter transportowy Mi-26 i przeniósł ponad Alpami do portu w Genui, skąd na pokładzie statku odpłynął do Walencji, miejsca regat. Alinghi 5 ma maszt wysokości 50 m, który może nieść grot o powierzchni 600 metrów kwadratowych i genaker 700 mkw.

[srodtytul]Trimaran[/srodtytul]

Inną drogą poszli Amerykanie. Na potrzeby regat przystosowali trimaran, trójkadłubowiec zbudowany w 2008 roku, przeznaczony pierwotnie do żeglugi oceanicznej. Zadanie to wykonali nie mniej słynni dwaj francuscy konstruktorzy: Marc Van Peteghem i Vincent Lauriot Prevost, ich zespół liczył 30 naukowców i konstruktorów. Wszyscy obserwatorzy byli przygotowani na „odlotową” konstrukcję, ale tego, co zobaczyli widzowie w listopadzie podczas treningu w Kalifornii, nikt się nie spodziewał: trimaran BOR 90 wypłynął ze skrzydłem zamiast żagli. I to jakim – długości 57 m. Skrzydło zintegrowane jest z masztem na stałe, ma 650 metrów kwadratowych i waży 3500 kg. Dla porównania, długość skrzydła boeinga 747 wynosi 31 m, a airbusa 380 – 43,5 metrów. Katamaran „Polpharma-Warta”, na którym Roman Paszke uczestniczył w regatach dookoła świata, ma w linii wodnej tyle, ile wymaga Deed of Gift, 24 metry, ale wysokość masztu wynosi tylko 32 m, a powierzchnia ożaglowania 317 mkw. „Pogoria” mieszcząca Szkołę pod Żaglamima 45 m. dł i 994 m. kw. żagli.

Żagiel-skrzydło składa się z dwóch części. Na części podporowej znajdują się ramiona-salingi, dzięki którym ruchoma część będzie ustawiana odpowiednio w zależności od kursu jachtu kierunku i siły wiatru.

Nie wiadomo, która jednostka jest szybsza. Obie zachowują się na wodzie w porównaniu z tradycyjnymi jachtami jak rakiety. Testy Alinghi 5 wykazały, że przy wietrze 8 węzłów (niespełna 15 km/godz.) osiąga on prędkość 24 węzłów (prawie 45 km/godz.). Alinghi 5 i BOR 90 mogą być groźne dla postronnych obserwatorów nawet wtedy, gdy się zatrzymują, ponieważ startują błyskawicznie. Dlatego organizatorzy regat wyznaczyli strefę bezpieczeństwa dla kibicujących jednostek: nie wolno podpływać do nich bliżej niż na 300 m.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=k.kowalski@rp.pl]k.kowalski@rp.pl[/mail][/i]

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji