Nasz budynek jest administrowany bezpośrednio przez zarząd wspólnoty. Na skutek ciągłych konfliktów, powodowanych przez przewodniczącą zarządu wspólnoty, administrator zrezygnował bowiem ze współpracy ze wspólnotą. Zarządzanie przewodniczącej odbywa się na zasadzie "nikt nic nie wie", a właściciele, w większości osoby w podeszłym wieku, nie orientują się, że mają prawo kontrolowania zarządu. Ustawa o własności lokali (art. 29 pkt 3) daje prawo każdemu właścicielowi lokalu do kontroli działalności zarządu. Jak to robić?
- Józef W., Lublin
Odpowiada Genowefa Baziuk-Płaska, Stowarzyszenie Wspólny Dom
- Trzeba zwracać się do zarządu z prośbą o udostępnienie do wglądu dokumentów. W przypadku wspólnot mieszkaniowych korzystających z usług administratora dokumenty wspólnoty znajdują się zwykle u niego, dokumenty finansowe zaś niekiedy w odrębnym biurze rachunkowym. W takim przypadku należy oczywiście z taką prośbą zwrócić się do administratora lub do takiego biura.
Zarząd lub administrator powinien udostępnić do wglądu właścicielowi lokalu (lub jego pełnomocnikowi) wszelkie dokumenty wspólnoty. Zdarza się, że właściciel lub jego pełnomocnik prosi o kopię dokumentów wspólnoty. Jednak nie wszystkie powinny być rozpowszechniane w sposób, nad którym zarząd nie ma kontroli. W szczególności dotyczy to dokumentów zawierających dane osobowe, które nie powinny być kopiowane i wynoszone poza biuro zarządu lub administracji bez zgody osoby zainteresowanej.