Sposób na klientów: znany operator i usługi spa

Obiekty budowane jedynie z myślą o Euro 2012 mogą mieć kłopoty ze znalezieniem klientów, gdy minie sportowa gorączka. Polacy zwyczajowo bowiem wolą nocować u rodziny niż w pokoju hotelowym

Publikacja: 06.04.2009 04:04

Zespół Hotelowo-Apartamentowy Mikołajki to projekt Inpro.SA. 5-gwiazdkowy hotel SPA położony będzie

Zespół Hotelowo-Apartamentowy Mikołajki to projekt Inpro.SA. 5-gwiazdkowy hotel SPA położony będzie na półwyspie z bezpośrednim dostępem do Jeziora Mikołajskiego. W ramach kompleksu na Wyspie Ptasiej powstanie też 100 apartamentów

Foto: Materiały Inwestora

– Globalna recesja będzie negatywnie oddziaływać na przemysł turystyczny. Choć w Polsce spadki obłożenia hoteli nie będą duże, zakładamy obniżenie RevPar (Revenue per Available Room – przychód za jeden pokój) od 2,5 do 4 proc. w 2009 roku – twierdzą analitycy firmy doradczej Colliers International (CI).

Z prognoz firmy Cushman & Wakefield wynika, że lata 2009 – 2010 będą szczególnie trudne dla inwestorów hoteli. Szanse powodzenia będą mieli tylko dysponujący świetną lokalizacją, doskonałym projektem i umową ze znanym operatorem.

Jednak mimo kryzysu, jak podaje CI, wiele projektów ma być zrealizowanych w ciągu najbliższych dwóch lat. Wśród nich są: cztery hotele marki Hilton, dwa hotele Ramada, trzy hotele grupy Rezidor, Holiday Inn, dwa hotele Andel’s, dwa Novotele, trzy Etapy oraz hotele niesieciowe. W sumie przybędzie ok. 3 tys. nowych pokoi. Ten wzrost jednak stanowi tylko 4 – 5 proc. względem obecnej liczby pokoi hotelowych (72 tys.). Warto dodać, że w 2008 roku powstało 1134 nowych pokoi hotelowych w Polsce.

Z danych C&W wynika, że teraz w budowie lub modernizacji jest około 140 hoteli, z czego

25 proc. przypada na miasta wojewódzkie. W tym roku oddanych do użytku ma być ponad 1,5 tys. pokoi hotelowych. Natomiast w fazie planowania jest ponad 160 inwestycji hotelowych, których termin otwarcia zaplanowano na lata 2010 – 2013.

– Nie przewidujemy spowolnienia rozwoju nowych projektów hotelowych w nadchodzących pięciu latach – prognozują eksperci CI. – W Polsce bowiem na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 20 pokoi, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten wynosi 200 pokoi na 10 tys. mieszkańców.

Jak jednak zapełnić hotele, szczególnie te droższe w dużych miastach, kiedy Polacy nie mają zwyczaju zatrzymywania się z rodzinami w pokojach hotelowych, lecz wybierają raczej kwatery prywatne ze względu na niższe koszty? Eksperci CI doradzają, aby główne miasta w kraju inwestowały w wielofunkcyjne centra kongresowe, konferencyjne i wystawiennicze. – Takie obiekty wspomogą rozwój nie tylko hotelarstwa, ale i wszystkich sektorów gospodarki, zapewniając miejsca, gdzie ludzie mogą się spotkać, zaprezentować swoje produkty i usługi, prowadzić handel i nawiązywać współpracę – uważają analitycy CI.

Dobre perspektywy rysują się przed hotelami z zapleczem spa i innymi usługami rekreacyjnymi w miejscowościach atrakcyjnych turystycznie. – Dzięki stopniowej zmianie stylu życia, rosnącej popularności wyjazdów weekendowych i szerszej ofercie dodatkowej hotele np. na Mazurach czy nad morzem mają szanse przyciągać klientów przez cały rok, wydłużając tym samym krótki polski sezon turystyczny – uważa Maksymilian Pawłowski z firmy doradczej DTZ.

[i]Więcej o inwestycjach hotelowych w Polsce w tekście: „Trwa wyścig sieci”[/i]

[ramka][b]Maksymilian Pawłowski - firma doradcza DTZ[/b]

– Można przyjąć, że klientami polskich hoteli wyższych kategorii w połowie są Polacy, a w połowie goście z zagranicy.

W hotelach klasy ekonomicznej, szczególnie tych niższych kategorii, większą część gości stanowią Polacy. Tymczasem te proporcje w krajach zachodnich, np. we Francji, są wyraźnie na korzyść gości krajowych.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że Polaków bardzo często nie stać na pobyt rodzinny nawet w hotelach klasy ekonomicznej i wybierają pobyt u rodziny, znajomych lub w kwaterach prywatnych. Dlatego nowe hotele o wyższym standardzie w dużych miastach będą raczej przyciągać turystów zagranicznych, a hotele ekonomiczne stopniowo będą zyskiwać popularność wśród turystów krajowych, a te o rozpoznawalnej marce mogą również liczyć na klientów zagranicznych.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Negocjuj teraz, jeśli planujesz przeprowadzkę za dwa lata[/srodtytul]

[b]Rz: Czym się różni park biznesu od biurowca?[/b]

[b]Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający Kancelarii Brochocki Nieruchomości: [/b]Biurowiec to przede wszystkim pojedynczy budynek pełniący funkcje stricte biurowe. Natomiast park biznesu stanowi kompleks budynków biurowych i innych uzupełniających funkcje pomocnicze – np. hotelowe, logistyczne, gastronomiczne itp.

[b]Jakie usługi towarzyszące powinny być w takim parku?[/b]

Parki biznesu oprócz możliwości wynajmu biur mają możliwość składowania i obsługi logistycznej. Ich zadaniem jest pełnienie funkcji usługowych, więc powstają tam m.in. restauracje, kawiarnie, kioski, punkty pocztowe i bankowe. Coraz częściej pojawiają się również przedszkola.

[b]Jakich czynszów należy się spodziewać w parku w porównaniu z biurowcem w centrum?[/b]

Ceny najmu za mkw. w centrum dochodzą do 35 euro, a na rynek trafiają alternatywne dla śródmiejskich lokalizacji projekty komercyjne na bliskiej Woli i bliskim Mokotowie czy w okolicach portu lotniczego, gdzie stawki wynoszą około 15 euro za mkw.

[b]Do jakich najemców skierowane są parki biznesu?[/b]

Popyt na powierzchnie w parkach biznesu generowany jest przede wszystkim przez firmy z dziedzin handlu i produkcji oraz Business Process Offshoring (BPO).

[b]Czy dziś potencjalny najemca biura, podpisujący umowę najmu jeszcze w czasie budowy obiektu, może liczyć na jakieś bonusy?[/b]

Negocjacje są w takim momencie o wiele łatwiejsze dla najemcy niż jeszcze rok temu. Ze względu na popyt na umowy właśnie typu pre-lease, które umożliwiają deweloperom uzyskanie finansowania bankowego, dla dużych najemców planujących zmianę biur w ciągu następnych dwóch – trzech lat, teraz właśnie jest optymalny moment na negocjowanie i podpisywanie długoterminowych umów najmu tego typu. Klienci będą mogli bowiem uzyskać znacznie lepsze warunki oferty niż za dwa lata.[/ramka]

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie