[i][b]Mam dwa pytania dotyczące zarządzania nieruchomością, której jestem współwłaścicielką: 1. budynek handlowo-biurowo-mieszkalny, o którym piszę, składa się z 9 lokali, których właścicielami jest 5 osób. Rozumiem, że wszyscy tworzymy wspólnotę. Czy jednak musimy tę wspólnotę zarejestrować? Do tej pory wszystkie sprawy załatwiamy na zasadzie wspólnego uzgadniania, dzielenia się kosztami i dogadywania się dobrosąsiedzkiego. 2. W pierwszym akcie notarialnym podpisanym przez 3 współwłaścicieli budynku (zanim jeden z nich sprzedał kolejne lokale i liczba współwłaścicieli wzrosła do 5 osób) został dokonany wpis, który mówi, iż pełnię funkcję zarządcy tej nieruchomości. Czy mogę zrezygnować z tej funkcji? Jak należy przeprowadzić taką rezygnację? [/b][/i]
[i]- A.Ł.[/i]
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że tworzycie Państwo dużą wspólnotę mieszkaniową i obowiązują Państwa zasady określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]ustawie o własności lokali[/link]. Duża wspólnota to taka, w której jest więcej niż 7 lokali, przy czym bez znaczenia jest, czy każdy lokal ma innego właściciela, czy też w rękach jednej osoby jest więcej niż jeden lokal. Ma to natomiast znaczenie przy podejmowaniu decyzji dotyczących nieruchomości wspólnej i zarządzania nią. Decyzje we wspólnocie podejmuje się głosując udziałami w nieruchomości wspólnej, te zaś liczy się proporcjonalne do powierzchni lokali.
Duża wspólnota ma obowiązek przede wszystkim wybrać jednoosobowy lub kilkuosobowy zarząd, który będzie kierował sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentował ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Członkiem zarządu z wyboru może być osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Wspólnota może też powierzyć zarząd osobie fizycznej (tylko licencjonowanemu zarządcy) albo prawnej. Powierzenie zarządu musi się odbyć w odpowiedniej formie: albo w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokalu albo w umowie zawartej później przez wszystkich właścicieli w formie aktu notarialnego. Przyjęty we wspólnocie sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu.
Z informacji podanych przez czytelniczkę wynika, że współwłaściciele wybrali ją do jednoosobowego zarządu swojej wspólnoty. Oczywiście nie ma przeszkód, by osoba pełniąca tę funkcję zrezygnowała z niej w każdej chwili. Ustawa o własności lokali milczy jednak na temat sposobu dokonania takiej rezygnacji. W tej sytuacji należy zastosować przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link] o rezygnacji ze zlecenia. Art. 746 § 2 wskazuje, że przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jeżeli osoba wykonująca zarząd pełni swą funkcję społecznie, to rezygnacja nie powoduje dla niej żadnych konsekwencji. Jeśli jednak pobiera z tego tytułu wynagrodzenie, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę wynikłą z tego powodu. W każdym przypadku lepiej przygotować pisemną rezygnację i złożyć ją w taki sposób, by wszyscy współwłaściciele mieli szansę się o niej dowiedzieć, np. na zebraniu właścicieli. Taka forma pozwoli też właścicielom wybrać od razu nowy zarząd.