Jak zrezygnować z funkcji w zarządzie wspólnoty?

Publikacja: 15.09.2009 17:00

[i][b]Mam dwa pytania dotyczące zarządzania nieruchomością, której jestem współwłaścicielką: 1. budynek handlowo-biurowo-mieszkalny, o którym piszę, składa się z 9 lokali, których właścicielami jest 5 osób. Rozumiem, że wszyscy tworzymy wspólnotę. Czy jednak musimy tę wspólnotę zarejestrować? Do tej pory wszystkie sprawy załatwiamy na zasadzie wspólnego uzgadniania, dzielenia się kosztami i dogadywania się dobrosąsiedzkiego. 2. W pierwszym akcie notarialnym podpisanym przez 3 współwłaścicieli budynku (zanim jeden z nich sprzedał kolejne lokale i liczba współwłaścicieli wzrosła do 5 osób) został dokonany wpis, który mówi, iż pełnię funkcję zarządcy tej nieruchomości. Czy mogę zrezygnować z tej funkcji? Jak należy przeprowadzić taką rezygnację? [/b][/i]

[i]- A.Ł.[/i]

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że tworzycie Państwo dużą wspólnotę mieszkaniową i obowiązują Państwa zasady określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]ustawie o własności lokali[/link]. Duża wspólnota to taka, w której jest więcej niż 7 lokali, przy czym bez znaczenia jest, czy każdy lokal ma innego właściciela, czy też w rękach jednej osoby jest więcej niż jeden lokal. Ma to natomiast znaczenie przy podejmowaniu decyzji dotyczących nieruchomości wspólnej i zarządzania nią. Decyzje we wspólnocie podejmuje się głosując udziałami w nieruchomości wspólnej, te zaś liczy się proporcjonalne do powierzchni lokali.

Duża wspólnota ma obowiązek przede wszystkim wybrać jednoosobowy lub kilkuosobowy zarząd, który będzie kierował sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentował ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Członkiem zarządu z wyboru może być osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Wspólnota może też powierzyć zarząd osobie fizycznej (tylko licencjonowanemu zarządcy) albo prawnej. Powierzenie zarządu musi się odbyć w odpowiedniej formie: albo w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokalu albo w umowie zawartej później przez wszystkich właścicieli w formie aktu notarialnego. Przyjęty we wspólnocie sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu.

Z informacji podanych przez czytelniczkę wynika, że współwłaściciele wybrali ją do jednoosobowego zarządu swojej wspólnoty. Oczywiście nie ma przeszkód, by osoba pełniąca tę funkcję zrezygnowała z niej w każdej chwili. Ustawa o własności lokali milczy jednak na temat sposobu dokonania takiej rezygnacji. W tej sytuacji należy zastosować przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link] o rezygnacji ze zlecenia. Art. 746 § 2 wskazuje, że przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jeżeli osoba wykonująca zarząd pełni swą funkcję społecznie, to rezygnacja nie powoduje dla niej żadnych konsekwencji. Jeśli jednak pobiera z tego tytułu wynagrodzenie, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę wynikłą z tego powodu. W każdym przypadku lepiej przygotować pisemną rezygnację i złożyć ją w taki sposób, by wszyscy współwłaściciele mieli szansę się o niej dowiedzieć, np. na zebraniu właścicieli. Taka forma pozwoli też właścicielom wybrać od razu nowy zarząd.

Ponieważ wspólnota powstaje z mocy prawa, gdy w budynku są lokale należące do co najmniej dwóch właścicieli, to nie ma obowiązku jej rejestrowania. Jednak wspólnocie trudno będzie normalnie funkcjonować bez numeru REGON (nadaje go właściwy urząd statystyczny) oraz NIP (nadaje go właściwy urząd skarbowy). Bez nich wspólnota nie będzie mogła zawierać umów na dostawy ciepła, wody czy prądu. Przyda się również konto w banku, na którym można gromadzić wpływy z opłat na utrzymanie nieruchomości wspólnej i inne przychody.

[i][b]Mam dwa pytania dotyczące zarządzania nieruchomością, której jestem współwłaścicielką: 1. budynek handlowo-biurowo-mieszkalny, o którym piszę, składa się z 9 lokali, których właścicielami jest 5 osób. Rozumiem, że wszyscy tworzymy wspólnotę. Czy jednak musimy tę wspólnotę zarejestrować? Do tej pory wszystkie sprawy załatwiamy na zasadzie wspólnego uzgadniania, dzielenia się kosztami i dogadywania się dobrosąsiedzkiego. 2. W pierwszym akcie notarialnym podpisanym przez 3 współwłaścicieli budynku (zanim jeden z nich sprzedał kolejne lokale i liczba współwłaścicieli wzrosła do 5 osób) został dokonany wpis, który mówi, iż pełnię funkcję zarządcy tej nieruchomości. Czy mogę zrezygnować z tej funkcji? Jak należy przeprowadzić taką rezygnację? [/b][/i]

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów