Zgodnie z art. 156 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego można nawet po kilkudziesięciu latach stwierdzić nieważność decyzji wydanej bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ma jednak wątpliwości, czy po znacznym upływie czasu da się unieważnić także decyzje, na podstawie których obywatele nabyli prawo lub ekspektatywę prawa majątkowego. I poprzez stwierdzenie nieważności doprowadzić do pozbawienia ich np. własności kamienicy czy uzyskania użytkowania wieczystego gruntu. Sąd pyta więc Trybunał, czy art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., który nie wyłącza takiej ewentualności, jest zgodny z konstytucją i protokołem nr 1 do konwencji praw człowieka.
Dekret z 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy przewidywał m.in., że ich dotychczasowi właściciele mają sześć miesięcy na zgłoszenie wniosku o przyznanie prawa użytkowania wieczystego. Maria Trębicka, jedna ze współwłaścicielek kamienicy w Al. Ujazdowskich, należącej do rodzin Trębickich i Puzynów, złożyła go w lipcu 1948 r., z półrocznym opóźnieniem. Podając uzasadnione powody, zwróciła się o przywrócenie terminu, i w październiku 1948 r. prezydent Warszawy wydał taką decyzję. Wniosek załatwiono w 1955 r. odmownie. W 2003 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, działające na wniosek trójki spadkobierców byłych właścicieli, stwierdziło nieważność tej odmownej decyzji. Wskutek skarg właścicieli wykupionych lokali sprawa powędrowała jednak do WSA i do NSA, by w końcu wrócić do SKO. Tu postępowanie zostało zawieszone.
Na skutek wniosku adw. Jerzego Zduńczyka, pełnomocnika właścicieli lokali, w 2009 r. i ostatecznie w 2011 r. SKO stwierdziło nieważność decyzji prezydenta Warszawy, przywracającej Marii Trębickiej termin złożenia wniosku dekretowego. Określony w art. 7 dekretu, jest terminem prekluzyjnym, którego upływ powoduje wygaśnięcie roszczenia. Wnioski złożone po jego upływie nie mogą więc być rozpatrzone. Nie ma też ani w dekrecie, ani w rozporządzeniu prezydenta RP z 1928 r. o postępowaniu administracyjnym, ani w k.p.a. podstaw do jego przywrócenia. Organ administracji publicznej jest zobowiązany stwierdzić nieważność decyzji, która została wydana bez podstawy prawnej bądź z rażącym naruszeniem prawa.
Spadkobiercy złożyli skargę do WSA w Warszawie (sygnatura akt I SA/WA 204/12).