Tak wynika z interpretacji przepisów Prawa budowlanego wydanej ostatnio przez Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Lądowiskiem jest obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, który może być w całości lub w części wykorzystywany do startów i lądowań naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych – tak wynika z art. 2 pkt 5 ustawy - Prawo lotnicze. Przed nowelizacją tej ustawy dokonaną 30 czerwca 2011 r. do lądowisk stosowało się odpowiednio przepisy dotyczące lotnisk. W sprawach budowy lotnisk organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji jest wojewoda, a zatem on także wydawał pozwolenia na budowę lądowisk. To się zmieniło po nowelizacji z czerwca 2011 r., która uniemożliwiła traktowanie lądowisk tak jak lotnisk.
- Obecnie ustawa Prawo lotnicze nie określa odrębnych wymagań technicznych i eksploatacyjnych w stosunku do lądowisk. Przepis art. 93 ust. 5 tej ustawy stanowi jedynie, iż za bezpieczną eksploatację lądowiska odpowiada zgłaszający lądowisko - czytamy w wydanej interpretacji.
Pojawiła się zatem wątpliwość, jaki organ administracji architektoniczno budowlanej odpowiada za wydanie pozwolenia na budowę lądowiska. GINB uważa, że lądowisko nie jest obiektem budowlanym, do którego jako całości należy stosować przepis art. 82 ust. 3 pkt 4 Prawa budowlanego w sprawie wydania pozwolenia na budowę. Oznacza to, że - inaczej niż w przypadku lotnisk - z wnioskiem o pozwolenie na budowę lądowiska nie trzeba już zgłaszać się do wojewody, bo urządzenie takiego obiektu jako całości nie wymaga pozwolenia budowlanego.
- Natomiast w przypadku budowy poszczególnych obiektów na lądowisku, jak nawierzchnie, odwodnienie, ogrodzenie lub systemy elektro-energetyczne można uznać, iż stosownie do przepisu art. 82 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę należy do starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji – stwierdza GINB.