Reklama
Rozwiń
Reklama

Sąd: umowa dożywocia nieważna nawet, jeśli otoczenie nie widzi niepokojących sygnałów

Sąd Apelacyjny w Lublinie stwierdził, że umowa dożywocia zawarta z osobą po udarze - choć zdaniem otoczenia dobrze odnajdującą się w sytuacjach życia codziennego, to według biegłego psychiatry niemogącą już rozumieć konsekwencji takiej decyzji prawnej - jest nieważna.

Publikacja: 28.07.2025 16:59

Sąd: umowa dożywocia nieważna nawet, jeśli otoczenie nie widzi niepokojących sygnałów

Foto: Adobe Stock

Zmarła w wieku 88 lat kobieta, której sprawa trafiła na wokandę, przed śmiercią podpisała ze swoją znajomą umowę dożywocia, gwarantującą jej dozgonną opiekę w zamian za późniejsze przejęcie mieszkania. Po szczegółowej analizie sytuacji – i opierając się na opiniach biegłych – sądy obu instancji uznały, że umowa ta jest nieważna. Kobieta nie była bowiem w stanie świadomie złożyć niezbędnego w takich okolicznościach oświadczenia woli. A fakt, że odnajdywała się ona w sytuacjach życia codziennego – wśród osób, które znała – nie oznacza, że właściwie rozumiała skomplikowany proces i późniejsze konsekwencje zawieranego porozumienia.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Nieruchomości
Popyt na nowe mieszkania nie słabnie. Są zmiany w cennikach
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Nowe mieszkania. Koniec dwucyfrowych wzrostów cen
Nieruchomości
Podaż biur w Warszawie zmalała. Luka się pogłębia
Nieruchomości
W nieruchomościach powiało nowoczesnością. Jest i AI
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Wystarczą proste rozwiązania, by uregulować najem krótkoterminowy mieszkań
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama