Trzy tendencje w nowej polityce przestrzennej

Dążenie do bardziej zwartej zabudowy, kreowanie zabudowy wielofunkcyjnej oraz ściślejsza współpraca z inwestorami i społeczeństwem – to zakłada nowelizacja.

Publikacja: 18.05.2023 21:00

Trzy tendencje w nowej polityce przestrzennej

Foto: mat. pras.

Projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeszedł parę istotnych modyfikacji podczas prac w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, ale ze względu na jego rządowy charakter trudno spodziewać się większych zmian w parlamencie. Niezależnie jednak od tego, do jakich poprawek jeszcze dojdzie, nowelizacja pozwala przewidzieć główne tendencje w polityce przestrzennej.

Dotychczasowe publikacje przedstawiły najważniejsze założenia nowelizacji, więc wystarczy zaktualizować jej stan po zakończeniu prac w ministerstwie i pierwszym czytaniu w parlamencie. Projekt skierowany do Sejmu różni się od pierwotnej wersji rządowej w kilku istotnych kwestiach, które wpływają na prawa i obowiązki podmiotów administrowanych.

Wszystkich tych podmiotów dotyczą cztery zmiany. Po pierwsze, usunięcie przepisów zmieniających zasady renty planistycznej poprzez obowiązek uiszczania stałej opłaty w wysokości 30 proc. wzrostu wartości nieruchomości niezależnie od jej zbycia. Po drugie, możliwość zakazania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zagospodarowania terenu w sposób sprzeczny z obowiązującym planem miejscowym. Po trzecie, zwiększenie z 1/2 do 2/3 minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej, która może zostać określona w planie miejscowym, decyzji o lokalizacji celu publicznego lub o warunkach zabudowy w stosunku do wielkości takiej powierzchni określonej w planie ogólnym dla strefy planistycznej w zabudowie śródmiejskiej.

Więksi inwestorzy zainteresowani tzw. zintegrowanymi planami inwestycyjnymi stanowionymi na ich wniosek na podstawie umowy urbanistycznej powinni zwrócić uwagę na wprowadzoną do projektu możliwość uchwalenia takiego planu na terenie objętym już planem miejscowym (który w konsekwencji traci moc) oraz obligatoryjne zobowiązanie w umowie urbanistycznej do realizacji na rzecz gminy inwestycji uzupełniającej. Komisja sejmowa w pierwszym czytaniu ograniczyła się do korekt redakcyjnych i technicznych projektu, ale pozostały jeszcze dwa czytania na posiedzeniach plenarnych Sejmu, a w razie uchwalenia ustawy – prace nad nią w Senacie.

Niezależnie od ostatecznego brzmienia nowelizacji, projektowane zmiany świadczą o rozwoju w polityce przestrzennej kilku ważnych tendencji. Oddziałują one na trzy grupy podmiotów, których dotyczy polityka przestrzenna: organy kształtujące tę politykę, realizujących ją inwestorów i użytkowników korzystających z przestrzeni, zwłaszcza mieszkaniowej. Wspomniane tendencje przejawiają się zwłaszcza w dwóch obszarach projektowanych zmian: w kształtowaniu treści planów ogólnych (które jako akty powszechnie obowiązujące mają zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy), planów miejscowych oraz decyzji o warunkach zabudowy, a także we współdziałaniu administracji publicznej z inwestorami i użytkownikami przestrzeni.

Pierwszą widoczną tendencją jest dążenie do bardziej zwartej zabudowy. Przejawia się ona w zakazie wyznaczania nowych stref mieszkaniowych w planie ogólnym gminy poza terenami niezabudowanymi przeznaczonymi dotychczas w planach miejscowych na cele mieszkaniowe oraz uzupełnienie zabudowy, jeżeli mają chłonność powyżej 130 proc. zapotrzebowania na zabudowę mieszkaniową. Tendencja ta ujawnia się również w fakultatywnych standardach dostępności infrastruktury społecznej, które w razie przyjęcia przez gminę narzucają minimalne odległości terenu przeznaczanego na cele mieszkaniowe od szkoły podstawowej lub innych obiektów użyteczności publicznej oraz od zieleni publicznej.

Zwartą zabudowę ma także wyraźnie na celu ogólny warunek wydawania decyzji o warunkach zabudowy na wskazanym w planie ogólnym obszarze uzupełnienia zabudowy, którego podstawą wyznaczenia według projektu rozporządzenia wykonawczego jest co najmniej pięć budynków w odległościach nie większych niż 100 m.

Drugą tendencją jest kreowanie zabudowy wielofunkcyjnej. Przede wszystkim projekt nowelizacji dopuszcza w planie ogólnym wyłącznie wielofunkcyjne mieszkaniowe strefy planistyczne. Dodatkowo, wyżej wspomniane standardy dostępności infrastruktury społecznej zbliżają na danym terenie funkcję mieszkaniową, rekreacyjną zieleni publicznej i usług publicznych.

Trzecią tendencją jest ściślejsza współpraca z inwestorami i społeczeństwem w stanowieniu aktów polityki przestrzennej. Z jednej strony projekt nowelizacji umożliwia stanowienie zintegrowanego planu inwestycyjnego na wniosek inwestora na potrzeby planowanej przez niego inwestycji głównej. Z drugiej strony został znacznie rozszerzony katalog sposobów prowadzenia konsultacji społecznych w procesie planistycznym, obejmujący np. spotkania otwarte, panele eksperckie, spacery studyjne, po godzinach pracy lub za pomocą środków porozumienia się na odległość.

Przedstawione formy współpracy można efektywnie łączyć, np. niektórzy inwestorzy mogą być zainteresowani badaniem podczas konsultacji społecznych opinii o pomyśle na zintegrowany plan inwestycyjny. Niemniej, biorąc pod uwagę realia rynkowe, należałoby przynajmniej częściowo ograniczyć jawność przygotowania i negocjowania zintegrowanych planów inwestycyjnych, zniechęcającą wielu potencjalnych inwestorów do tej oficjalnej ścieżki współpracy z gminami.

—Autor jest asscociate w kancelarii CMS

Projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeszedł parę istotnych modyfikacji podczas prac w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, ale ze względu na jego rządowy charakter trudno spodziewać się większych zmian w parlamencie. Niezależnie jednak od tego, do jakich poprawek jeszcze dojdzie, nowelizacja pozwala przewidzieć główne tendencje w polityce przestrzennej.

Dotychczasowe publikacje przedstawiły najważniejsze założenia nowelizacji, więc wystarczy zaktualizować jej stan po zakończeniu prac w ministerstwie i pierwszym czytaniu w parlamencie. Projekt skierowany do Sejmu różni się od pierwotnej wersji rządowej w kilku istotnych kwestiach, które wpływają na prawa i obowiązki podmiotów administrowanych.

Pozostało 86% artykułu
Nieruchomości
Patodeweloperkę należy likwidować już na etapie planowania w gminach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Brakuje dobrych mieszkań z dobrymi adresami
Nieruchomości
Własne lokum jak droga na Marsa
Komentarze
Aneta Gawrońska: Mieszkanie+. Przedwyborcze czyszczenie wstydliwego tematu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Rynki wokół aglomeracji mogą przeżyć powrót boomu