W oddanym właśnie biurowcu Format w Gdańsku miejsce znajdzie m.in. Collab – autorska marka elastycznych biur firmy deweloperskiej Torus.
– Do biur serwisowanych przymierzaliśmy się od lat. Analizowaliśmy ten rynek jeszcze przed pandemią, choć to ona znacznie przyspieszyła nasze działania – mówi Marcin Piątkowski, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus. Firma chce dać najemcom możliwie szeroką i elastyczną ofertę. – Otworzyliśmy się na mniejsze podmioty i projekty, dla których duże moduły czy długoterminowe umowy były barierą – tłumaczy Piątkowski.
Dla dużych i małych
Próbą generalną przed otwarciem biur marki Collab były powierzchnie Neon Flex w gdańskim kompleksie Alchemia. – Testowaliśmy ofertę i wyciągaliśmy wnioski, pracując nad ostateczną koncepcją – wyjaśnia Marcin Piątkowski. Zapowiada, że Collab pojawi się także w kolejnych biurowcach firmy.
Jakub Bartoszek, dyrektor ds. strategii flex w firmie doradczej Colliers, komentuje, że własne marki coworkingowe deweloperzy rozwijają już od dłuższego czasu.
– Najbardziej aktywne są firmy Echo Investment (marka Cityspace) i Skanska (Business Link), które mają w portfolio łącznie ponad 40 tys. mkw. powierzchni elastycznej w takich miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław. Business Link ma też biura w Poznaniu, a Cityspace w Gdańsku i Katowicach – wskazuje Jakub Bartoszek. – Dynamicznie rozwija się także Quickwork należący do Cavatiny. Coworki z tym szyldem (niemal 8 tys. mkw.) działają we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku i Bielsku-Białej.