Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 02.07.2016 18:44 Publikacja: 02.07.2016 06:00
Foto: Fotolia.com
Jeszcze kilka miesięcy temu przedsiębiorcy, którzy chcieli lokalizować wielkopowierzchniowe obiekty handlowe bądź do nich zbliżone mieli problem. W orzeczeniach sądów podchodzono do tej kwestii niejednolicie. Można było znaleźć kilka równorzędnych wykładni dotyczących tego, czym tego rodzaju obiekty są i na jakiej podstawie (miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czy również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu) można je lokalizować. Dylemat dotyczył m.in. tego, od jakiej powierzchni sprzedaży można uznać obiekt handlowy za wielkopowierzchniowy: od 400 metrów kwadratowych, od 2 tysięcy metrów kwadratowych, czy też od wartości wskazanej przez radę gminy. Powodowało to problemy przedsiębiorców. W drugiej połowie ubiegłego roku przyjęto nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Warto zwrócić uwagę na zmiany artykułu 10 tej ustawy, który dotyczy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. To w tym artykule był uprzednio niezbyt jasny przepis, na podstawie którego wysuwano różne wnioski na temat obowiązku sporządzania planów miejscowych dla wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem, w jego ust. 3a wskazano, że jeżeli na terenie gminy przewiduje się lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej dwóch tysięcy metrów kwadratowych, w studium muszą zostać określone obszary, na których obiekty te mogą zostać usytuowane. Ich lokalizacja może nastąpić wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – a już nie na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jest to o tyle ważne, że jednoznaczne wykluczenie decyzji lokalizacyjnych jako podstaw rozpoczynających procedurę związaną z realizacją wielkopowierzchniowych obiektów handlowych pozbawia przedsiębiorców możliwości zmuszania gminy do lokalizacji tego typu obiektów w oderwaniu od innych aktów polityki przestrzennej (zwłaszcza studium). Jednoznaczne oparcie omawianej procedury na planach miejscowych powoduje, że to od organów gminy zależy przesądzenie o tym, czy wielkopowierzchniowy obiekt handlowy w gminie powstanie. Uchwalenie lub zmiana planu miejscowego odbywa się uznaniowo.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Sąd Okręgowy w Białymstoku przyznał obywatelom Afganistanu po 5 tys. zł zadośćuczynienia w za niesłuszne zatrzym...
W czwartek Sąd Rejonowy w Pszczynie ogłosił wyrok w procesie trzech lekarzy, którzy w 2021 r. w Szpitalu Powiato...
Skierowałam do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z publikacją adnotacji...
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy musi zapewnić dostępność cyfrową świadczonych usług, a więc tak zmie...
Moda na motocykle przybiera na sile już od kilku lat. W ubiegłym roku liczba nowych rejestracji była dwa razy wyższa niż pięć lat wcześniej.
W aplikacji mObywatel pojawi się nowa funkcjonalność, która sprawi, że po kolizji drogowej nie trzeba będzie spi...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas