Galeria Lotnisko Okęcie

Czy obok Terminalu 2 powstanie kompleks biurowców, sklepów, hal wystawowych i hoteli o powierzchni pięciu Galerii Mokotów? Szacowany koszt to 10 mld zł. Na razie jest koncepcja

Aktualizacja: 08.04.2010 08:55 Publikacja: 08.04.2010 08:50

I nagroda. Park Chopina na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury w otoczeniu lasu biurowców (jems archiTE

I nagroda. Park Chopina na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury w otoczeniu lasu biurowców (jems archiTEKCI)

Foto: Życie Warszawy

Planujemy uatrakcyjnić Okęcie dla pasażerów, obniżając opłaty lotniskowe – mówi dyrektor Państwowych Portów Lotniczych Michał Marzec. – Do tego musimy jednak postawić na „drugą nogę”, czyli znaleźć też inne źródło przychodów. Obok lotniska powinno więc wyrosnąć komercyjne miasteczko jak w Amsterdamie albo Dallas.

Stowarzyszenie Architektów Polskich rozstrzygnęło wczoraj konkurs na koncepcję tzw. [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Chopin Airport City[/link]. To 10 hektarów w rozwidleniu ul. Żwirki i Wigury – obok hotelu Courtyard by Marriott, nad budowaną stacją kolejową.

Zwycięska pracownia JEMS Architekci zaproponowała przedłużenie lipowej alei wzdłuż Żwirki i Wigury. Na jej końcu miałby się znaleźć Park Chopina, miejski plac ze stawem i miejsce na pomnik.

– Pomnik Chopina? Niekoniecznie. W Warszawie już jeden mamy. Ale niczego nie przesądzam – mówi architekt Łukasz Kuciński z JEMS Architekci.

Tereny zielone mają być obudowane zespołem 10 budynków, a w nich znajdą się biura, hotele, centra kongresowe itd. Łącznie to 250 tys. mkw., czyli dwa Pałace Kultury albo pięć Galerii Mokotów. U końca nowej alei – od strony Służewca – miałby się znaleźć biurowiec, który z lotu ptaka będzie wyglądał jak nadgryziony półksiężyc. W kuluarach usłyszeliśmy, że to nowa ekskluzywna siedziba Portów Lotniczych. Dyr. Marzec zaprzecza: – Przecież stąd nie będzie nawet widać płyty lotniska.

Drugą nagrodę dostała koncepcja Broadway Malyan Polska z „zielonym pasem startowym” otoczonym biurowcami z ażurowymi elewacjami. Jury urzekła też trzecia nagrodzona koncepcja Joanny Kessler i Agnieszki Buczkowskiej – z gęstą siatką „napowietrznych” estakad dla pieszych na poziomie hal odlotów.

We wszystkich koncepcjach dużą powierzchnię zajmą wielopoziomowe parkingi. Dlaczego? [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Porty Lotnicze[/link] zażyczyły sobie kosmicznej liczby 9 tys. kolejnych miejsc parkingowych.

Szacowany koszt Chopin Airport City to 10 mld zł, które mieliby wyłożyć w ciągu kilkunastu lat m.in. inwestorzy centrów handlowych. Czy kiedyś powstanie? Nie wiadomo. Na razie zwycięzca przygotuje projekt miejscowego planu zagospodarowania terenu, który ma zostać uchwalony przez radnych w ciągu kilkunastu miesięcy.

[i] Czytaj też [link=http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/227046,464230_Galeria_Lotnisko_Okecie.html]Życiu Warszawy[/link][/i]

Nieruchomości
Ghelamco pod presją, zwróć uwagę na ważne daty
Nieruchomości
W Białce Tatrzańskiej powstanie luksusowy aparthotel
Nieruchomości
Mieszkanie z drugiej ręki na wysoki połysk. Warto kupić?
Nieruchomości
Budowane latami osiedla jak miasta kwadransowe
Nieruchomości
Najlepiej wynagradzani prezesi spółek deweloperskich w 2024 r.
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku