[b][i]Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy członek wspólnoty, który sam nie zna zasad księgowości, może upoważnić księgową nie będącą członkiem wspólnoty, aby sprawdziła dokonywane we wspólnocie rozliczenia i sprawozdanie roczne? Jeżeli jest taka możliwość, to proszę o podanie uzasadnienia prawnego.[/i][/b]
[b]- R.C.[/b]
Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną – czytamy w art. 27 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]ustawy o własności lokali[/link] (uwl). Ustawodawca dopisał jeszcze, że nie uchybia to przepisom art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, które mówią o kompetencjach zarządu jako organu wspólnoty.
Można zatem powiedzieć, że choć to zarząd wspólnoty kieruje jej sprawami i może samodzielnie podejmować czynności tzw. zwykłego zarządu, to każdy właściciel lokalu ma prawo (i obowiązek) uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, finansowaniu kosztów wspólnoty i wszystkich innych czynnościach, które składają się na zarząd dobrem wspólnym i zmierzają do jego utrzymania. To samo tyczy się prawa kontrolowania działań zarządu, wglądu w dokumenty wspólnoty itp. Zarząd (lub zarządca) wspólnoty pełni służebną funkcję wobec właścicieli lokali i choćby z tego wynika, że nie może on w żaden sposób ograniczać im prawa do kontrolowania swoich działań, np. poprzez odmowę udostępnienia dokumentacji finansowej. To zresztą wynika wprost z przepisu art. 29 ust. 3 uwl: Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
Oczywiste jest, że osoba nieposiadająca wiedzy w zakresie rachunkowości nie zawsze będzie w stanie skutecznie kontrolować organ jakim jest zarząd. Dlatego ma prawo wspomóc się opinią lub ekspertyzą. Jeśli jej sporządzenie zleciła bez zgody pozostałych współwłaścicieli, to powinna sama ponieść koszty ekspertyzy.