Takie wnioski w nowym raporcie przedstawia Emmerson. Według analityków tej firmy, którzy badali sytuację na wolskim rynku mieszkaniowym od lutego do lipca br. – ta dzielnica należy do ulubionych przez deweloperów lokalizacji. Firmy oferują tu niemal 2 tys. mieszkań – i to na wszystkich etapach realizacji.
– Skalę działań inwestycyjnych deweloperów uzasadnia niesłabnące zainteresowanie klientów tym rejonem – tłumaczy Marcin Płaziński z działu Badań i Analiz w firmie Emmerson. – Atrakcyjna lokalizacja oraz perspektywa budowy drugiej nitki metra w połączeniu z umiarkowanymi – jak na warszawskie warunki – cenami powoduje, że sprzedaż mieszkań na Woli należy do najwyższych w całym mieście – podkreśla.
W badanym okresie najwięcej klientów kupiło w tej dzielnicy mieszkania dwupokojowe (stanowiące 33 proc. całej oferty na Woli) – była to ponad połowa całkowitej sprzedaży. – Deweloperzy, którzy w swoich projektach postawili właśnie na dwa pokoje, nie mogą narzekać na brak klientów. Widać to szczególnie wyraźnie w tzw. inwestycjach pokryzysowych, czyli wprowadzonych na rynek w tym roku. Mimo wczesnej fazy realizacji, dobrze dobrana struktura mieszkań przekłada się na wysokie zainteresowanie kupujących – ocenia Marcin Płaziński. Dodaje, że inaczej jest w przypadku mieszkań czteropokojowych i większych: takie mieszkania, które stanowią ok. 10 proc. oferty, kupował jeden na 25 klientów.
– Co ciekawe: słabiej sprzedają się też kawalerki. Gdy jednak przyjrzymy się ich powierzchniom i rozkładom, okazuje się, że w większości są to duże lokale zaprojektowane jako open-space’y dla singli, które przez sporą część nabywców są postrzegane jako mniej funkcjonalne – tłumaczy przedstawiciel Emmersona.
Dodaje, że większe niedopasowanie oferty do preferencji nabywców widać przy analizie cen. – Jest wyraźna nadpodaż najdroższych lokali, których ceny przekraczają 8,5 tys. zł za mkw. Taki poziom zaakceptowało ok. 41 proc. nabywców, podczas gdy ten segment rynku stanowi aż dwie trzecie oferty deweloperów – podaje Emmerson. – W przypadku tańszych mieszkań zainteresowanie przekracza wielkość oferty.