Wojny na wiosenne promocje wśród deweloperów nie będzie

Obniżki cen mieszkań, dogodne harmonogramy płatności, zwolnienie z czynszu i rowery gratis. Firmy kuszą, ale słabiej niż kilka lat temu.

Publikacja: 17.03.2014 17:16

O wiosennym ożywieniu na rynku nieruchomości mówi wielu deweloperów. – Klienci chętniej odwiedzają biura sprzedaży i stoiska targowe. W ślad za rosnącym popytem pojawiają się ciekawe oferty deweloperów – ocenia Małgorzata Ostrowska, członek zarządu J.W. Construction Holding. Jej zdaniem klientów najbardziej interesują rabaty. To najbardziej korzystne rozwiązanie.

Taniej dla pierwszych

Jak jednak zauważa Anna Sitnik, dyrektor działu sprzedaży w firmie Dolcan, przy dzisiejszej sytuacji na rynku mieszkaniowym, kiedy popyt rośnie, a podaż maleje, nie należy się już spodziewać wielkich promocji cenowych. Firmy z promocji jednak nie zrezygnują, bo klienci się do nich przyzwyczaili.

– Poziom cen od kilku miesięcy jest stabilny, a w niektórych przypadkach widoczna jest nawet delikatna tendencja wzrostowa – twierdzi Anna Sitnik. – W takich warunkach trudno mówić o wiosennej wojnie promocyjnej wśród deweloperów. W najbliższych miesiącach akcje promocyjne będą dotyczyły głównie pozacenowych atrakcji dla klientów – dodaje.

Inną strategię mogą obrać deweloperzy dopiero wprowadzający na rynek nowe projekty. – Na początku mogą dla zachęty oferować pewną pulę mieszkań w nieco niższych cenach. Także inne, pozacenowe akcje promocyjne będą bardziej widoczne na nowo powstających osiedlach niż w inwestycjach na ukończeniu – ocenia dyrektor z firmy Dolcan.

Wojny na promocje na rynku deweloperskim nie spodziewa się także Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.  – Każda inwestycja broni się tym, co oferuje w konkretnej lokalizacji. Na rynku nie ma aż tak dużego wyboru. Owszem, buduje się dużo, ale nie aż tak dużo, jak można się było spodziewać – tłumaczy Teresa Witkowska. Cena to nie wszystko. O wyborze mieszkania decyduje wiele innych czynników. – Deweloperzy będą zdobywać klientów raczej standardem inwestycji i mieszkań – prognozuje dyrektor z Red Real Estate Development.

Zdaniem Mirosława Bednarka, prezesa Matexi Polska, czas wielkich przecen w Warszawie mamy już za sobą. – Jedynym wyjątkiem mogą być mieszkania słabiej dopasowane do sytuacji rynkowej, będące już długo w ofercie deweloperów, w mniej popularnych inwestycjach – ocenia Mirosław Bednarek.

O rosnącym zainteresowaniu nowymi mieszkaniami, co przekłada się na wzrost cen nieruchomości, mówi także Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Ronson Development. – Czas przecen już za nami – potwierdza Gutowski. – Deweloperzy przystąpili do stopniowych podwyżek, co wpłynęło na zmianę sposobu promocji inwestycji. W działaniach marketingowych firmy coraz rzadziej uwzględniają typowe promocje cenowe.

Wakacje czynszowe

Mimo że promocje polegające na obniżce cen są coraz rzadsze, to jednak wciąż można trafić na spore rabaty. J.W. Construction Holding mieszkania na warszawskim osiedlu Lewandów Park oferuje w promocyjnej cenie zaczynającej się od niespełna 4,9 tys. zł za mkw. Katalogowe ceny mkw. w tym projekcie zaczynały się od 5,5 tys. zł za mkw.

Taniej jest także na osiedlu Zielona Dolina, które J.W. Construction Holding wybudował przy ul. Zdziarskiej na Białołęce. Metr mieszkania można tu kupić od 4,7 tys. zł, czyli 500 zł taniej. Na podwarszawskim osiedlu Villa Campina mkw. mieszkania można kupić od 4,4 tys. zł (ceny katalogowe – od 5,4 tys. zł). Inwestycja jest oddana do użytku. To nie koniec promocji u tego dewelopera. Kupujący lokale na osiedlach Lewandów Park i Villa Campina do końca roku będą zwolnieni z czynszu. Warunkiem jest zapłata całej ceny mieszkania w kwietniu. – Na podwarszawskim osiedlu oferujemy dodatkowo 50 proc. zniżki na wykończenie lokali – zachęca Małgorzata Ostrowska.

Dolcan obniża ceny części nieruchomości na osiedlach Rudy Rydz i Konik Polny w Warszawie. Staniały przynależne do mieszkań na piętrze poddasza, które można zaaranżować na dodatkowe pomieszczenia.  – Oferujemy je w cenach 650 zł za mkw. Wcześniej poddasze kosztowało 1,3 tys. zł za mkw. – podaje Anna Sitnik. – 67,2-metrowe mieszkanie na osiedlu Rudy Rydz, z taką samą powierzchnią poddasza (liczoną po podłodze), kosztowało 461,2 tys. zł. Promocyjna cena to 417,5 tys. zł.  Klient zaoszczędzi 43,7 tys. zł.

Mniej za poddasze

Rabatami są też objęte niektóre mieszkania na osiedlu Ogrody Ochota, które Dolcan ma oddać jeszcze w tym miesiącu. Cena mkw. została obniżona z 7,6 do 7,3 tys. zł za mkw. To lokale dwu- i trzypokojowe o powierzchni 57,3–66,3 mkw. – Przykładowy 60,4-metrowy lokal na parterze, z 12-metrowym balkonem kosztował 459 tys. zł. Promocyjna cena to 440 tys. zł – zachęca Anna Sitnik. Klienci, którzy kupują mieszkania w inwestycjach Ogrody Ochota, Skierniewicka City oraz Czerwona Jarzębina, będą też zwolnieni z kosztów aktów notarialnych. Dolcan kusi też bonami na materiały wykończeniowe o wartości od 3 do 12 tys. zł. Dostaną je kupujący lokale w Skierniewicka City i Ogrody Ochota.

Mieszkania w systemie 10/90 (10 proc. wartości mieszkania klient wpłaca po podpisaniu umowy przedwstępnej, resztę – przy odbiorze kluczy) na osiedlu Alpha II sprzedaje Red Real Estate Development. Ceny mkw. lokali zaczynają się od 6,4 tys. zł. Osiedle ma być gotowe pod koniec przyszłego roku.

Dwa projekty wprowadzi na rynek Ronson Development. Będą to czwarty etap służewieckiej Sakury oraz całkiem nowy projekt Moko w pobliżu Galerii Mokotów. – Przez pierwszy miesiąc zaproponujemy klientom specjalne ceny przedsprzedażowe. Takie rozwiązanie będzie jednak oferowane tylko w przypadku nowych inwestycji. W tych już realizowanych nie planujemy obniżania cen – zastrzega Andrzej Gutowski.

Spółka Polnord w marcowy weekend planowała dni otwarte dla klientów szukających mieszkań w Ząbkach, Szczecinie i Olsztynie. Dla podpisujacych umowy w tych dniach deweloper przygotował rowery. Spółka w najbliższym czasie planuje wprowadzić do oferty ok. 600 mieszkań – w Łodzi (City Park), w warszawskim Wilanowie i w Gdyni.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.gawronska@rp.pl

Opinia:

Kamil Niedźwiedzki, analityk portalu nieruchomości Dompress.pl

Wydaje się, że czasy rozkwitu wiosennych promocji na rynku deweloperskim już minęły. Dziś deweloperzy nie muszą prowadzić walki o klienta, oferując większy rabat niż konkurencja.

Od połowy minionego roku największe spółki notują bardzo dobre wyniki sprzedaży. Inwestycje wprowadzane na rynek są świetnie przemyślane i już w momencie startu sprzedaży oferowane mieszkania są konkurencyjne.

Jeśli można mówić o rywalizacji wśród firm deweloperskich, to raczej na lokalizacje i standard mieszkań. Ceny nie spadają. Przeciwnie, w niektórych przypadkach wprowadzane są kosmetyczne podwyżki.

Mimo że w najbliższym czasie ma wejść do sprzedaży wiele nowych projektów, to nie ma przesłanek, aby pojawiły się w nich superpromocje. Te dotyczyć będą wyselekcjonowanych lokali w już prowadzonych lub ukończonych inwestycjach. Chodzi tu głównie o duże lokale, na które trudniej znaleźć chętnych, oraz te, które zostały gorzej zaprojektowane. Deweloperzy deklarują najczęściej możliwość indywidualnych negocjacji cen, ale w przypadku małych mieszkań zniżki mają charakter raczej symboliczny.

Pojawiające się promocje będą dotyczyć przede wszystkim mieszkań w jakości premium, a nie segmentu popularnego. Żeby zachęcić klientów do zakupu lokali w standardzie podstawowym, zamiast obniżek cenowych, deweloperzy proponować będą wykończenie mieszkania, atrakcyjny harmonogram wpłat, pomoc przy finansowaniu zakupu.

Deweloperzy stawiają głównie na inwestycje w standardzie podstawowym, które zaoferują mieszkania dostępne dla jak najszerszego grona. W projektach, które wejdą na rynek, znajdzie się najwięcej małych dwójek i trójek, a więc mieszkań, które najszybciej się sprzedają.

Będą to lokale, które zapewnią maksymalną funkcjonalność – każdy metr powierzchni będzie w nich efektywnie wykorzystany.

Większych lokali projektowanych jest wciąż niewiele, wbrew zapewnieniom niektórych obserwatorów rynku o zwiększonym popycie na duże mieszkania.  —not. aig

O wiosennym ożywieniu na rynku nieruchomości mówi wielu deweloperów. – Klienci chętniej odwiedzają biura sprzedaży i stoiska targowe. W ślad za rosnącym popytem pojawiają się ciekawe oferty deweloperów – ocenia Małgorzata Ostrowska, członek zarządu J.W. Construction Holding. Jej zdaniem klientów najbardziej interesują rabaty. To najbardziej korzystne rozwiązanie.

Taniej dla pierwszych

Pozostało 95% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej