Informacja publiczna orężem w sprawie budowlanej

Wojewoda musi ujawnić dokumenty na podstawie, których można ocenić kompetencje wojewódzkiego inspektora Nadzoru Budowlanego - stwierdził w wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny

Publikacja: 04.04.2014 14:00

Nie będzie likwidacji warunków zabudowy ani okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Ministerst

Nie będzie likwidacji warunków zabudowy ani okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Ministerstwo wycofało się z tych zmian

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

WSA orzekł tak, po rozpatrzeniu sprawy o udostępnienie przez wojewodę informacji publicznej. Sprawa do WSA trafiła po tym jak zniecierpliwiony inwestor budowlany nie uzyskał od urzędnika żadnych danych, mających związek z powołaniem przez wojewodę Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Mężczyzna w swoim wniosku zażądał od urzędnika informacji, na podstawie jakiego prawa obecnie pełniący obowiązki Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego został powołany na to stanowisko. Ponadto chciał zobaczyć kopię aktu powołania do pełnienia obowiązków WINB, poznać przebieg jego wcześniejszej kariery zawodowej z podaniem miejsca zatrudnienia, okresu i zajmowanego stanowiska oraz dodatkowo posiadanego wykształcenia z podaniem rodzaju ukończonej szkoły, zdobytego zawodu i stopni naukowych. Mężczyznę interesował również rodzaj posiadanych przez inspektora uprawnień budowlanych z podaniem roku ich uzyskania oraz zakresu.

Wojewoda wniósł o oddalenie skargi bądź ewentualnie o umorzenie postępowania jako bezprzedmiotowego. Stwierdził, że przesłał już wszelkie odpowiedzi w formie elektronicznej, czego dowodem jest załącznik w postaci wydruku historii elektronicznego obiegu odpowiedzi. Sama odpowiedź na wniosek została przygotowana z użyciem systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz podpisana certyfikatem kwalifikowanym przez upoważnionego pracownika.

Urzędnik wyjaśnił, że wysyłkę korespondencji niezwłocznie przygotowano ePUAP-em i zlecono jej wysłanie, jednak system odrzucił zlecenie z powodu "braku prawidłowego podpisu na dokumencie". Zdaniem wojewody pracownik merytoryczny przygotowujący odpowiedź i jej wysyłkę pozostawał w przekonaniu, że pismo zostało skutecznie wysłane.

Urzędnik usprawiedliwiał podopiecznego, że istotne znaczenie ma fakt, iż system EZD wraz z systemem ePUAP i wprowadzone w tym zakresie szkolenia są novum dla pracowników, co w konsekwencji mogło być przyczyną niedopatrzenia czy system ePUAP wykonał zlecenie.

Według Wojewody na uwagę zasługuje również fakt, że mężczyzna nie wzywał organu do udzielenia odpowiedzi na swój wniosek, ale od razu wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. To z kolei spowodowało autokontrolę w urzędzie i doprowadziło do ponownego, poprawnego wysłania odpowiedzi ze skutkiem doręczenia, co czyni na dzień dzisiejszy całą sprawę bezprzedmiotową.

Na koniec wojewoda podkreślił, że odpowiedź na wniosek zawiera tylko te informacje, które można było zakwalifikować jako informację publiczną, a żądanie aktu powołania, informacji o przebiegu kariery zawodowej z podaniem miejsca zatrudnienia, okresu i zajmowanego stanowiska, dyplomu bądź jego kopii oraz dokumentów stwierdzających uprawnienia do wykonywanego zawodu do takich informacji nie należą.

Przed rozprawą mężczyzna zrezygnował z prawa do poznania informacji znajdujących się na kopii aktu powołania do pełnienia obowiązków oraz rodzaju uprawnień budowlanych z podaniem roku ich uzyskania oraz zakresu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przyjrzał się sprawie i 21 marca 2014 roku, orzekł uznając ją jako dotyczącą informacji publicznej, że wojewoda pozostawał w bezczynności przy wstrzymaniu się od udzielenia odpowiedzi na wniosek w sprawie poznania kompetencji wojewódzkiego inspektora Nadzoru Budowlanego. Nie wskazywał tu jednak na winę urzędnika i rażące uchybienie, gdyż zdaniem WSA nie ma ona znaczenia w przypadku zwłoki w udzieleniu informacji publicznej.

Zdaniem sądu zwłoka w sprawie nie miła cech lekceważącego traktowania wnioskodawcy i obowiązków nałożonych ustawą o dostępie do informacji publicznej (II SAB/Łd 148/13).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

WSA orzekł tak, po rozpatrzeniu sprawy o udostępnienie przez wojewodę informacji publicznej. Sprawa do WSA trafiła po tym jak zniecierpliwiony inwestor budowlany nie uzyskał od urzędnika żadnych danych, mających związek z powołaniem przez wojewodę Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Mężczyzna w swoim wniosku zażądał od urzędnika informacji, na podstawie jakiego prawa obecnie pełniący obowiązki Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego został powołany na to stanowisko. Ponadto chciał zobaczyć kopię aktu powołania do pełnienia obowiązków WINB, poznać przebieg jego wcześniejszej kariery zawodowej z podaniem miejsca zatrudnienia, okresu i zajmowanego stanowiska oraz dodatkowo posiadanego wykształcenia z podaniem rodzaju ukończonej szkoły, zdobytego zawodu i stopni naukowych. Mężczyznę interesował również rodzaj posiadanych przez inspektora uprawnień budowlanych z podaniem roku ich uzyskania oraz zakresu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów