Komentuje Jan Jarosławski, ekspert Skanska Residential Development Poland:
- W Ministerstwie Rozwoju odbyła się konferencja na temat wdrażania Krajowej Polityki Miejskiej (KPM). Sam dokument KPM, choć przyjęty już w październiku 2015 r., nadal budzi wątpliwości co do swojej skuteczności. Nie ma bowiem wiążącego charakteru prawnego i zawiera jedynie założenia adresowane do władz, co prawdopodobnie nie będzie wystarczające, aby przeciwdziałać rozlewaniu się miast czy służyć zwiększaniu udziału mieszkańców w kształtowaniu przestrzeni miejskiej.
Potrzebne są konkretne rozwiązania prawne, dzięki którym miasta, w których żyjemy byłyby bardziej funkcjonalne, ze zwartą zabudową i odpowiednią infrastrukturą. Przeszkodą we wdrażaniu zaleceń KPM mogą okazać się też niespójne czy wręcz archaiczne przepisy.
Kiss and ride
Wśród rozwiązań, jakie proponuje Krajowa Polityka Miejska znajdują się między innymi - powszechne już w europejskich miastach - strefy niskiej emisji spalin, racjonalny system parkingów - dogodnych miejsc parkingowych o ograniczonym czasie korzystania, takich jak „kiss and ride" czy rozbudowanie sieci ścieżek rowerowych i wypożyczalni rowerów miejskich.