Reklama

Dramatyczne hamowanie budowy mieszkań. Ten rok będzie jeszcze gorszy

Deweloperzy bardzo mocno ograniczyli inwestycje w 2022 r., a ten rok zapowiada się jeszcze gorzej. Co gorsza, inwestorzy indywidualni zredukowali też plany stawiania domów.

Publikacja: 23.01.2023 21:00

Dramatyczne hamowanie budowy mieszkań. Ten rok będzie jeszcze gorszy

Foto: Adobe Stock

W 2022 r. deweloperzy ruszyli z budową 115,3 tys. mieszkań – podał GUS. To o 31 proc. mniej niż rok wcześniej i o 11 proc. mniej niż w objętym pandemią i lockdownem 2020 r. Polski Związek Firm Deweloperskich zwiastuje, że i w tym roku aktywność inwestycyjna będzie ostro redukowana i liczba lokali w uruchomionych projektach wyniesie zaledwie 70–80 tys., co cofnie rynek do roku 2016 r.

Trudno się jednak dziwić, skoro branża boryka się z konsekwencjami wysokich stóp procentowych: zduszonym popytem na mieszkania i bardzo wysokimi kosztami finansowania. W 2022 r. sprzedaż lokali w sześciu największych aglomeracjach wyniosła, według JLL, zaledwie 35,2 tys., o 49 proc. mniej niż rok wcześniej, co z kolei oznacza cofnięcie się rynku do 2013 r.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nieruchomości mieszkaniowe
Deweloperzy na huśtawce. We wrześniu znów więcej mieszkań w budowie
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Nieruchomości mieszkaniowe
Najwyższa Izba Kontroli skontroluje program dopłat „Bezpieczny kredyt”
Nieruchomości mieszkaniowe
Deweloperzy podsumowują sprzedaż mieszkań w III kwartale 2025 roku
Nieruchomości mieszkaniowe
Jawność cen mieszkań. Fala korekt u deweloperów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Nieruchomości mieszkaniowe
We wrześniu kupiliśmy tyle nowych mieszkań, jak za działania „Bezpiecznego kredytu”
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama