Prof. Irena Lipowicz wskazuje, iż Prawo pocztowe przewiduje zastępcze sposoby doręczania przesyłek, które jednak wymagają udziału osoby trzeciej, która mogłaby za adresata pokwitować odbiór przesyłki. Odbiór może nastąpić do rąk dorosłego domownika, a także przesyłka może zostać wydana osobie legitymującej się pełnomocnictwem (także pocztowym).

Ponadto przesyłka listowa rejestrowana może być doręczona do oddawczej skrzynki adresata, bez konieczności każdorazowego pokwitowania, ale takie doręczenie dotyczy tylko przesyłek poleconych.

Problem pojawia się w sytuacji, kiedy osoba niepełnosprawna nie może skorzystać z pomocy osoby trzeciej w chwili odbioru przesyłki, np. paczki zawierającej produkty zakupione w sklepie internetowym.

- Na podstawie przepisów Prawa pocztowego brak jest jednak możliwości odbioru przesyłki wymagającej pokwitowania przez osobę, która nie może lub nie umie się podpisać – sygnalizuje Rzecznik Praw Obywatelskich.

Zdaniem prof. Lipowicz, problem ten może być istotny z perspektywy dostępu do usług użyteczności publicznej, takich jak usługi pocztowe, w związku z tym RPO zwróciła się do Ministra Administracji i Cyfryzacji o rozważenie przeprowadzenia zmian legislacyjnych w tym zakresie.