Reklama

Niemieccy producenci aut: Zmniejszenie emisji CO2 do 2030? Całkowicie nierealne

Niemieccy i inni europejscy producenci samochodów ostrzegli we wtorek, że unijne plany obniżenia emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych samochodów do 2030 r. są "całkowicie nierealne", jeśli nie powstanie sieć ładowarek do samochodów elektrycznych oraz nie zostaną podjęte większe wysiłki na rzecz przekwalifikowania pracowników.

Aktualizacja: 18.12.2018 19:22 Publikacja: 18.12.2018 19:11

Niemieccy producenci aut: Zmniejszenie emisji CO2 do 2030? Całkowicie nierealne

Foto: AFP

qm

Kraje Unii Europejskiej i Parlament Europejski uzgodniły w poniedziałek, że w 2030 r. nowe samochody osobowe we Wspólnocie będą musiały ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 37,5 proc. w porównaniu z rokiem 2021. W samochodach dostawczych ten cel został ustalony na 31 proc.

Jeszcze przed rokiem Komisja Europejska proponowała, by średni cel emisji CO2 nowych samochodów osobowych i dostawczych był mniejszy o 30 proc. w 2030 roku w porównaniu z rokiem 2021. Teraz zdecydowano o bardziej restrykcyjnych normach.

Ale producenci z branży motoryzacyjnej w Europie, a szczególnie w Niemczech, twierdzą, że nowe cele nie zostały dobrze przemyślane.

- Ta nowa regulacja wymaga zbyt wiele i oferuje zbyt mało zachęt - powiedział Bernhard Mattes, szef niemieckiej federacji producentów samochodów VDA. Ostrzegł, że nałożenie zbyt wielkich restrykcji w porównaniu z innymi częściami świata spowoduje, że auta produkowane w Europie nie będą w stanie wygrać międzynarodowej konkurencji.

Mattes dodał, że unijni regulatorzy nie uwzględnili warunków rynkowych, dodając, że do przejścia na samochody elektryczne nie są gotowi zwykli kierowcy. - Kraje członkowskie UE muszą także zwiększyć swoją odpowiedzialność i rozbudować infrastrukturę do ładowania pojazdów - powiedział.

Reklama
Reklama

Chociaż nowe obostrzenia będą obowiązywać w całej Wspólnocie, trzy czwarte stacji ładowania samochodów elektrycznych znajduje się tylko w czterech krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Holandii - zauważył Mattes.

Minister gospodarki Niemiec Peter Altmaier powiedział w rozmowie z tamtejszymi dziennikarzami, że "kompromis w sprawie ograniczeń CO2 jest na granicy możliwości technicznych i ekonomicznych".

Nauka
Naukowcy „przebudzili" prastare mikroby z wiecznej zmarzliny. Po co to zrobili?
Materiał Partnera
Zanim AI trafi do lekarza. Naukowcy tworzą narzędzie do oceny medycznych algorytmów
Nauka
Oto laureaci Nagrody Nobla z chemii za 2025 rok
Nauka
Nagroda Nobla z fizyki w 2025 roku ukłonem w stronę całej dziedziny fizyki
Nauka
Nagroda Nobla z fizyki przyznana. Trzech laureatów z USA
Reklama
Reklama