Gwarancja to oświadczenie, które zamieszczane jest we wręczanym konsumentowi w chwili sprzedaży dokumencie gwarancyjnym lub nawet w reklamie. Generalnie określa ona obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, gdyby się okazało, że właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej konsumentowi we wręczonym mu oświadczeniu. Sprzedawca nie może pobierać dodatkowej opłaty za gwarancję.

W dokumencie gwarancyjnym powinny się znaleźć podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń. W szczególności muszą to być nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas jej trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Sprzedawca lub producent zapewniają też, że nie wyłączą, nie ograniczą ani nie zawieszą uprawnień konsumenta, które wynikają z niezgodności towaru z umową.

Aby konsument mógł skorzystać z uprawnień gwarancyjnych, [b]powinien dopilnować porównania przez sprzedawcę danych zawartych na towarze z danymi w dokumencie gwarancyjnym[/b] oraz stanu plomb i innych zabezpieczeń umieszczonych na towarze. Taka kontrola pozwoli uniknąć komplikacji w przyszłości, gdyż zdarza się w praktyce, że konsument odbiera np. towar z innym numerem fabrycznym niż ten, który figuruje w dokumencie gwarancyjnym.

Samo oświadczenie gwarancyjne musi być jasne i zrozumiałe. Nie może ono wprowadzać w błąd, powinno pomagać w prawidłowym i pełnym korzystaniu ze sprzedanego towaru.