Zasadą jest, że ZUS może przyznać emeryturę (wcześniejszą lub w powszechnym wieku emerytalnym) po złożeniu odpowiedniego wniosku przez osobę ubiegającą się o to świadczenie.
Jedynie wówczas, gdy pobiera ona rentę z tytułu niezdolności do pracy, a ukończyła wiek 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) przyznanie emerytury następuje z urzędu, bez inicjatywy osoby zainteresowanej.
Najlepiej na urzędowym formularzu
Wniosek o emeryturę najlepiej zgłosić na formularzu przygotowanym przez ZUS o symbolu ZUS Rp-1E. Wnioskodawca ma wtedy pewność, że podał wszystkie informacje, które potrzebne są do ustalenia prawa i wysokości świadczenia, a także jego wypłaty.
Wypełnienie formularza nie jest skomplikowane. Na wszelki wypadek warto jednak zapoznać się z instrukcją znajdującą się w końcowej jego części. Pomoże to szybciej i sprawniej wypełnić wniosek oraz uniknąć ewentualnych błędów.
Formularze wniosku o emeryturę dostępne są w każdej placówce ZUS. Można je również pobrać ze strony internetowej tego urzędu (