Reklama

Najprościej założyć jednoosobową firmę w gminie

Do prowadzenia handlu w sieci wystarczy zarejestrowanie działalności w gminnej ewidencji

Publikacja: 10.03.2010 02:30

Najprościej założyć jednoosobową firmę w gminie

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Od pewnego czasu robi się to w tzw. jednym okienku.

Pierwsze kroki kierujemy do urzędu gminy właściwego według miejsca zamieszkania (nie musi ono być równoznaczne z miejscem zameldowania). Rejestrując działalność, okazujemy dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.

Przyszły przedsiębiorca wypełnia przede wszystkim formularz EDG-1, czyli wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Niekiedy też inne druki, zazwyczaj wówczas, gdy rozkręca biznes na dużo większą skalę.

Taki wniosek można też złożyć elektronicznie za pomocą formularza ze strony internetowej urzędu. By pominąć osobiste odwiedziny w urzędzie, niezbędny jest jednak bezpieczny podpis elektroniczny.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest obecnie jednocześnie:

Reklama
Reklama

- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,

- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Nie znaczy to jednak, że w gminnej ewidencji dopełniamy wszystkich formalności niezbędnych do prowadzenia firmy. Konieczny okaże się kontakt z ZUS. Przedsiębiorca musi bowiem zgłosić do obowiązkowych ubezpieczeń siebie, a często też członków rodziny. Wypełni przy tym druki ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Trudno też ominąć urząd skarbowy, w którym firma wybiera formę opodatkowania i dokonuje zgłoszenia VAT. Jeśli ktoś się spieszy, to także samodzielnie występuje do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego o REGON.

Rejestracja działalności w gminie jest bezpłatna. Odpłatne jest natomiast wydanie zaświadczenia o wpisie – kosztuje 17 zł.

Od pewnego czasu robi się to w tzw. jednym okienku.

Pierwsze kroki kierujemy do urzędu gminy właściwego według miejsca zamieszkania (nie musi ono być równoznaczne z miejscem zameldowania). Rejestrując działalność, okazujemy dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Sądy i trybunały
Przewodnicząca KRS: Sędzia Ulman nie znalazł czasu, by osobiście pojawić się w KRS
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Reklama
Reklama