[b]Kupiłem rower w sklepie internetowym. Do gotowego zestawu zamówiłem założenie dodatkowych elementów (tzw. rogów, błotników, świateł) oraz wymianę dwóch standardowych na inne (opon i siedzenia). Z pewnych względów chcę zwrócić rower, sklep odmawia jednak jego przyjęcia. Czy ma do tego prawo?[/b]
Tak. Nie jest to bowiem produkt standardowy, tylko został zmodyfikowany i dostosowany specjalnie do potrzeb klienta. Zgodnie z art. 10 ust. 3 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BFE7EC669DE22D82B3E117D3782B75DA?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[/link] możliwość odstąpienia od umowy nie dotyczy „świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą”. Sprzedawca na życzenie czytelnika przerobił podstawowy zestaw. Zastosowane do tego części mogą nosić ślady użycia i w związku z tym mógłby już ich nie sprzedać.
Inna byłaby sytuacja czytelnika, gdyby kupił rower i każdą część z osobna. Wówczas miałby prawo do zwrotu, oczywiście pod warunkiem, że oddałby towar w takim samym stanie, w jakim go otrzymał. Przepisy mówią bowiem o zwrocie świadczeń w stanie niezmienionym.
[b]Czy mogę zwrócić towar kupiony od przedsiębiorcy na Allegro?[/b]
Zależy to od tego, w jaki sposób został on wystawiony w serwisie. Jeśli była to licytacja, podczas której klienci mogli przebijać swe oferty, to prawo do zwrotu na podstawie wymienionej wyżej ustawy nie przysługuje. Art. 16 ust. 1 pkt 10 wyłącza bowiem możliwość zwrotu przy sprzedaży z licytacji.