Albo wymiana, albo naprawa

Konsument nie jest bezbronny, może się domagać nawet zwrotu pieniędzy

Publikacja: 17.05.2010 04:28

Albo wymiana, albo naprawa

Foto: www.sxc.hu

Red

Zdarza się, że kupiony właśnie towar po prostu nagle przestał funkcjonować. Zwykle oznacza to, że ma on wadę. W języku prawniczym mówi się wówczas, że jest niezgodny z umową. Oznacza to często, że nie nadaje się do celu, do jakiego jest używany, bądź nie ma właściwości, jakimi powinien się charakteryzować, albo też został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony.

Co wtedy robić? Konsument nie jest w takiej sytuacji bezbronny. Jest ogólna zasada, że sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili wydania jest niezgodny z umową. [b]Jedynie wtedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o niej wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien o niej wiedzieć. [/b]

Przy okazji przepisy kreują inną ważną zasadę, która może ułatwiać życie konsumentom: w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od jego wydania domniemywa się, że istniała ona już w chwili zakupu. Niezgodność towaru z umową pozwala się konsumentowi domagać albo nieodpłatnej jego naprawy, albo jego wymiany na nowy. Celem obu czynności jest doprowadzenie do zgodności produktu z umową. Wybór należy do konsumenta.

Sprzedawca po otrzymaniu wniosku o wymianę lub naprawę towaru nie ma już w zasadzie wyjścia. Jeśli nie odpowie na żądanie konsumenta w ciągu 14 dni, to przyjmuje się, że uznał żądanie za uzasadnione. Pozostaje mu dostarczyć produkt do naprawy i wymiany. Zgodnie z przepisami sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez konsumenta na demontaż, dostarczenie, robociznę, materiały oraz ponowne zamontowanie i uruchomienie wadliwego urządzenia. Oczywiście sama naprawa lub wymiana produktu nie może trwać miesiącami. Przepisy mówią o odpowiednim okresie, biorąc pod uwagę rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa albo wymaga nadmiernych kosztów, klientowi pozostaje już tylko domagać się obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy (jeżeli wada towaru nie jest istotna, konsument nie może odstąpić od umowy).

Domagając się naprawy lub wymiany produktu, konsument musi zwracać uwagę na terminy. Nie może o nie wnosić, gdy upłynęły już dwa lata od wydania towaru albo dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Aby te terminy zostały zachowane, wystarczy, że wyśle do sprzedawcy zawiadomienie.

[ramka][b]Nie przegap terminu[/b]

- Dwa lata od chwili wydania produktu przez sprzedawcę ma konsument na ewentualne domaganie się stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Termin ten biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru.

- 14 dni wynosi termin, w jakim sprzedawca powinien udzielić odpowiedzi konsumentowi, który domaga się naprawy lub wymiany towaru konsumpcyjnego. Jeżeli tego nie zrobi, przyjmuje się że przedsiębiorca zaakceptował żądanie konsumenta.

- W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową w ciągu sześciu miesięcy od chwili wydania towaru przyjmuje się, że niezgodność istniała w chwili wydania.

- Dwa miesiące ma konsument od chwili stwierdzenia niezgodności towaru z umową na domaganie się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru.[/ramka]

[ramka][b]Towar konsumpcyjny[/b]

Towarem konsumpcyjnym, w myśl przepisów nie są energia elektryczna, gaz i woda, chyba że kupujemy te produkty w ograniczonej ilości lub określonej objętości (np butla wody naturalnej lub butla z gazem). Nie jest nim też towar nabywany w toku sprzedaży: egzekucyjnej, dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo w innym postępowaniu sądowym.[/ramka]

[b]Podstawa prawna[/b]

[i]- ustawa z 27 lipca 202 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/i]

Zdarza się, że kupiony właśnie towar po prostu nagle przestał funkcjonować. Zwykle oznacza to, że ma on wadę. W języku prawniczym mówi się wówczas, że jest niezgodny z umową. Oznacza to często, że nie nadaje się do celu, do jakiego jest używany, bądź nie ma właściwości, jakimi powinien się charakteryzować, albo też został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony.

Co wtedy robić? Konsument nie jest w takiej sytuacji bezbronny. Jest ogólna zasada, że sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili wydania jest niezgodny z umową. [b]Jedynie wtedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o niej wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien o niej wiedzieć. [/b]

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"